گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

آشنایی با دلایل نیاز به برش لوله برق و ابزارآلات مورد استفاده

آشنایی با دلایل نیاز به برش لوله برق و ابزارآلات مورد استفاده

آشنایی با دلایل نیاز به برش لوله برق و ابزارآلات مورد استفاده

یکی از مهمترین عملیات ساختمانی در قسمت تاسیسات، سیم کشی و لوله کشی برق است. با توجه به اینکه سیم کشی برق بدون وجود محافظ، بروز آتش سوزی را به همراه خواهد داشت، از لوله‌های برق برای حفاظت از سیم‌ها و حفظ امنیت ساختمان استفاده می‌کنند. مهمترین ویژگی‌هایی که برای ساخت لوله‌های برق در نظر گرفته می‌شود، اجرای آسان، مقاومت و عایق بودن آنها می‌باشد.

از آنجایی که استفاده از لوله برق در سیستم‌های تجاری، مسکونی و صنعتی ضروری می‌باشد، لازم است از لوله‌هایی باکیفیت و بادوام استفاده شود. گاهی برای تنظیم کردن سایز و متراژ لوله‌ها، به کمک ابزارآلات مختلف اقدام به برش لوله برق می‌نمایند؛ در این صورت با اطلاع از نکات لازم، می‌توان عملیات برش و پردازش را به درستی انجام داد. با ما همراه باشید تا با روش‌ها و ابزارآلات کاربردی در این زمینه آشنا شوید.

انواع لوله برق

در حال حاضر لوله‌های متفاوتی برای حفاظت از سیم کشی برق تولید می‌شوند که هر یک از آنها، ویژگی‌های خاص خود را دارند. به بیانی دیگر، لوله‌های برق از لحاظ مقاومت در برابر حرارت، جنس، نوع اتصال، میزان انعطاف و خصوصیات مکانیکی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • لوله‌های خرطومی (پلاستیکی و فلزی)

لوله‌های خرطومی پلاستیکی به طور کامل عایق بوده و در محل‌های خشک، به شکل توکار استفاده می‌شوند. انعطاف پذیری بالا، استقامت مکانیکی پایین و قیمت مقرون به صرفه از ویژگی‌های این لوله است. لوله‌های خرطومی فلزی انعطاف پذیری بالایی داشته و به شکل روکار، برای ارتباط لوله فولادی به جعبه اتصال موتور به کار می‌رود.

  • لوله‌های پلاستیکی سخت (PVC)
لوله فلکسیبل بدون روکش؛ ویژگی‌ها و سایزبندی
مطالعه

این لوله‌ها به طور کامل عایق بوده و به شکل روکار و توکار استفاده می‌شوند. لوله‌های برق PVC در برابر مواد شیمیایی زنگ زدگی و خوردگی مقاوم بوده، دارای استقامت مکانیکی، وزن کم، قیمت پایین و قابلیت ضد اشتعال می‌باشند. با این حال، در برابر حرارت، امکان تغییر حالت و ضربه پذیری داشته و به دلیل عایق بودن کامل، امکان استفاده به عنوان سیم زمین را نخواهند داشت.

  • لوله‌های فولادی (سیاه و گالوانیزه)

لوله‌های سیاه فولادی در مکان‌های خشک و لوله‌های گالوانیزه در جاهای مرطوب قابل استفاده می‌باشند. معمولا از لوله‌های فولادی در مکان‌هایی مانند بیمارستان، کارگاه و پمپ بنزین استفاده می‌کنند. این لوله‌ها مانند دو نوع قبلی، در اندازه‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند.

انواع لوله برق

برش لوله برق به چه دلایلی انجام می‌شود؟

معمولا لوله‌های برق با متراژهای یکسان و مشخصی در کارخانه‌ها تولید می‌شوند. با این حال مهمترین تفاوت آنها، مقدار سایز و قطر داخلی لوله می‌باشد. هرچه سایز لوله بزرگتر شود، ضخامت و قطر داخلی آن نیز بزرگتر خواهد شد. بنابراین تنها المان قابل تغییر در لوله‌های برق، متراژ آنها بوده که توسط قیچی یا دستگاه برش لوله برق انجام می‌پذیرد.

گاهی مسیر لوله کشی و نوع سازه به گونه‌ای است که نمی‌توان از یک لوله به طور کامل استفاده کرد. معمولا مسیرهای طولانی نیاز کمی به برش لوله برق داشته و لوله‌ها پس از تحویل، در محل معین قرار داده می‌شوند. بالعکس در مسیرهای کوتاه و پر پیچ و خم، امکان استفاده از یک لوله کامل وجود نداشته و برای تغییر مسیر یا استفاده از اتصالات، نیاز به برش لوله برق ایجاد می‌شود.

وزن لوله های فولادی برق + جدول سایزبندی و فرمول محاسباتی
مطالعه

برش لوله برق چگونه انجام می‌شود؟

  • لوله‌های فولادی

با وجود اینکه لوله‌های فولادی برق از آلیاژ فولاد تشکیل شده‌اند، اما نسبت به لوله‌های فولادی مورد استفاده برای دیگر سیالات ضخامت کمتری دارند. از این رو با استفاده از ابزار برش لوله برق می‌توان سایز آنها را تغییر داد. برای اینکار ابتدا محل نیاز به برش را با یک کمان یا مداد نشانه گذاری کرده و از گیره لوله برای ثابت کردن آن استفاده می‌کنیم. سپس توسط لوله بر یا کمان اره، لوله را برش می‌دهیم. برش لوله با دستگاه لوله بر، لبه‌هایی به داخل یا بیرون لوله ایجاد می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل، لبه‌های داخلی را با برقو یا سوهان گرد و لبه‌های بیرونی را با سوهان تخت تراش می‌دهند. در صورت استفاده از اره آهن بر، باید سطح اره عمو بر طول لوله قرار گیرد تا اره کاری به درستی انجام شود.

  • لوله‌های PVC

برای بریدن لوله برق PVC از کمان اره یا قیچی برش لوله برق استفاده می‌کنند. استفاده از قیچی، سرعت عمل کار را بالا برده و نیاز به استفاده از اره را از بین خواهد برد. پس از بریدن لوله PVC، لازم است انبردست را درون لوله چرخانده و پلیسه‌های حاصل از برش را به طور کامل از بین برد.

نکات لازم برای برش لوله برق

نکات لازم برای برش لوله برق

  • به منظور راه‌اندازی یک سیستم لوله کشی کامل، باید برش لوله به طور دقیق انجام شود تا لوله‌ها با برش کمتر، امکان استفاده راحت‌تری داشته باشند. در صورتی که برشکاری در محلی دور از پروژه انجام می‌شود، لازم است قبل از این کار اندازه گیری دقیقی از محیط و مسیر لوله کشی صورت پذیرد.
  • برای کاهش خطا، بهتر است برش لوله دقیقا در زمان به کارگیری آنها انجام شود. گاهی اوقات به دلایل مختلف، مسیر لوله کشی تغییر کرده و لوله‌های برش داده شده را بلا استفاده خواهد کرد.
  • پس از اتمام برش، انتهای لوله‌ها را برای اتصال به لوله‌های دیگر آماده کنید. برای این کار می‌توانید از رزوه کاری یا اتصالاتی مانند بوشن، زانو و … کمک بگیرید. آشنایی با انواع اتصالات و کاربرد آنها، یکی از مهمترین نکات در استفاده صحیح از لوله‌های برش خورده خواهد بود.
  • برای برش لوله برق از دستگاه‌ها یا ابزارآلات متناسب با جنس، ضخامت و نوع لوله استفاده کنید.
  • لوله برق را از تولید کننده معتبر تهیه کنید تا هنگام برش، دچار آسیب نشود.
نحوه نصب بست چنگالی
مطالعه

خرید لوله برق و اتصالات از گروه صنعتی رفیع

گروه صنعتی رفیع مدت زیادی است در زمینه تولید لوله برق، انواع اتصالات و تجهیزات پشتیبانی کابل برق فعالیت می‌کند. این مجموعه برای تولید محصولات خود، از مواد اولیه باکیفیت و مقاوم در برابر آسیب‌های خارجی استفاده می‌کند. گروه صنعتی رفیع با تولید و عرضه مستقیم محصولات خود، قیمتی مناسب‌تر از دیگر فروشگاه‌ها ارائه داده و قدرت خرید مشتریان را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید انواع لوله برق و اتصالات مربوط به آنها را با تضمین کیفیت و قیمت مناسب، از این مجموعه خریداری نمایید. برای آشنایی با دیگر محصولات رفیع، به سایت مجموعه مراجعه کنید.

سخن آخر

برش لوله برق نیازمند بررسی دقیق مساحت لوله کشی، نوع سازه و میزان رطوبت محل می‌باشد. همچنین برای اجرای صحیح لوله کشی بدون نیاز به دورریز، باید اندازه‌گیری‌های دقیق، قبل از زمان اجرا انجام شود تا برش لوله برق به شکل استاندارد صورت پذیرد. استفاده از دستگاه‌ها و ابزارآلات باکیفیت، نحوه برش را آسانتر کرده و در زمان شما صرفه جویی خواهد کرد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.