گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

نحوه نصب بست چنگالی

نحوه نصب بست چنگالی

نحوه نصب بست چنگالی

بست چنگالی یکی از قطعات بسیار کاربردی و مهم برای ثابت نگه داشتن کابل‌ها و همچنین لوله های فولادی برق می‌باشد. مهمترین وظیفه ای که این قطعات اتصال دهنده بر عهده دارند فراهم کردن یک شرایط مناسب برای مسیریابی و پایدار ماندن کابل‌ها و لوله های برق است. اصولاً کیفیت این قطعات برای داشتن یک شبکه ایمن کافی نیست. چرا که ما باید در حوزه نصب بست چنگالی الزامات لازم را رعایت کنیم.

بست های چنگالی در عین حال که یک ساختار ساده دارند اما به صورت کاملا مهندسی شده طراحی شده اند. لذا با قرار گرفتن در یک موقعیت صحیح یک المان پشتیبانی بسیار قوی و ایده آل هستند. در این مقاله قصد داریم نکاتی کاربردی در حوزه نصب بست چنگالی را ارائه دهیم. اینکه این قطعات آیا به لوازم جانبی دیگر احتیاج دارند یا خیر.

پس به ادامه مقاله توجه فرمایید. اما قبل از هر چیز مختصری در مورد ویژگی های این بست‌ها صحبت می‌کنیم تا یک آشنایی نسبی نسبت به آن پیدا کنید.

ویژگی های بست چنگکی

بست چنگالی کابل و لوله از لحاظ نوع ساختار به صورت U شکل است. در قسمت مرکزی آن یک اهرم متحرک وجود دارد که به شکل پیچ است. شما براحتی می‌توانید آن را به چپ یا راست بچرخانید تا اهرم مورد نظر حرکت کند. در قسمت انتهایی اهرم یک قطعه پرانتزی تعبیه شده است که روی کابل و لوله قرار می‌گیرد.

نحوه ساخت گلخانه با لوله گالوانیزه چیست؟ + نکات مهم برای آن
مطالعه

معمولاً از بست چنگالی عایق دار برای کابل‌ها استفاده می‌شود و از بست چنگالی ساده نیز برای پشتیبانی از لوله های فولادی به کار گرفته می‌شود. دارای یک جنس فولادی هستند که مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارند. برای اینکه این قطعات ضد زنگ شوند از یک محلول مذاب زینک روی آن استفاده می‌شود که غالباً با عنوان گالوانیزاسیون گرم از آن یاد می‌شود.

 

ویژگی های بست چنگکی

 

برای نصب بست چنگالی به چه قطعات دیگری احتیاج داریم؟

برای نصب بست چنگالی نیاز به یکسری لوازم مکمل داریم. نوع طراحی بست چنگکی به شکلی است که به تنهایی قابلیت استفاده ندارند. یعنی شما نمی توانید این بست‌ها را بدون استفاده از قطعات جانبی روی کابل‌ها و لوله‌ها سوار کنید. به همین دلیل ما احتیاج به ریل بست چنگالی و سی چنل‌ها داریم.

این قطعات کاربردی به دلیل آنکه دارای سطح مقطع C شکل هستند شرایطی را فراهم می‌کنند تا بست چنگکی کابل به راحتی روی این ریل‌ها نصب شوند.

نصب بست چنگالی بر روی سی چنل‌ها

ریل بست چنگالی در شاخه های بلند طراحی و ساخته می‌شوند. این ویژگی ارزشمند باعث می‌شود تا شما بتوانید در هر شاخه چندین بست چنگکی ساده و همچنین نمونه های مختلف بست چنگالی عایق دار را استفاده کنید. این بست‌ها دارای دو پایه هستند که از یک ساختار منحصر به فرد و دندانه دار برخوردار می‌باشند. در طرف مقابل سی چنل‌ها نیز دارای یک لبه خم هستند که باعث می‌شود این پایه های بست چنگالی در داخل ریل کاملاً قفل شوند.

برای قرار گرفتن در داخل شاخه ریل از قسمت انتهایی وارد می‌شوند. با توجه به اینکه این ریل‌ها از با کیفیت ترین آلیاژهای فولاد ساخته شده‌اند بنابراین قابلیت پشتیبانی از چندین بست برای حمایت از کابل‌ها و لوله های مختلف را دارند. به همین دلیل اگر شما بخواهید تعداد بالایی از این بست‌ها را در داخل سی چنل‌ها سوار کنید هیچ مانعی وجود ندارد. اما شمار آن‌ها بر اساس طول شاخه ریل محدود است. پس شما باید نصب بست چنگالی را بر اساس طول شاخه سی چنل در نظر بگیرید.

لوله فولادی سیاه چیست و در چه ابعادی عرضه میشود؟
مطالعه

 

نصب بست چنگالی بر روی سی چنل‌ها

توجه به سایز قطعات در فرایند نصب بست چنگالی

به منظور نصب بست چنگالی با هدف پشتیبانی از کابل‌ها و لوله های برق حتماً باید مقوله سایز را جزو اولویت های خرید در نظر بگیرید. چرا که در برخی موارد لوله‌ها و کابل‌ها به قدری بزرگ است که شما نمی توانید از نمره های پایین بست چنگالی استفاده کنید. پس با ارزیابی و بررسی های اولیه مشخص کنید که چه سایزی از لوله‌ها و کابل‌های برق را در اختیار دارید و دقیقا متناسب با سایز آنها به خرید بست چنگالی بپردازید.

اصولا این بست‌ها بر اساس قطر کارگیر طبقه بندی می‌شوند. به این منظور که هر کدام می‌توانند یک محدوده مشخصی را پشتیبانی کنند. به عنوان مثال بست چنگالی مدل TAC12 این قابلیت را دارد که سایز ۸ تا ۱۲ میلی متر را پشتیبانی کند.

در مورد بست های با سایز بزرگتر نیز این المان استفاده می‌شود. معمولا نمونه های مختلف بست های چنگالی در سایز های گوناگون می‌توانند در داخل یک ریل بست نیز قرار بگیرند. البته تغییرات سایز در مورد سی چنل‌ها نیز وجود دارد.

نصب سی چنل‌ها در ناحیه دیوار و سقف

سی چنل‌ها را می‌توانید در ناحیه دیوار و همچنین سقف سازه نصب کنید. برای این کار لازم است که از یکسری قطعات اتصال دهنده مانند انواع پیچ‌ها استفاده کنید که قابلیت نصب در داخل بتن را دارند. این نوع نصب باعث می‌شود تا مسیرهای متفاوتی برای هدایت لوله فولادی برق و کابل های برق فراهم شود. علاوه بر این ریل هایی که در ناحیه سقف یا دیوار نصب می‌شوند قابلیت پذیرش بست های چنگالی را دارند.

6 نکته مهم در مورد بست پایه دار لوله
مطالعه

معمولا نصب سی چنل به صورت دیواری و سقفی است. البته در مواردی ممکن است به صورت معلق نیز در مرکز سازه در کنار دیگر قطعات پشتیبانی قرار بگیرند که این حالت تنها به دلیل محدودیت‌های سازه ای انجام می‌شود. لذا پیش از نصب بست چنگالی باید به اتصال سی چنل‌ها بپردازیم.

 

نصب سی چنل‌ها در ناحیه دیوار و سقف

نصب تجهیزات پشتیبانی کابل توسط تکنسین های حرفه ای

اگر می‌خواهید فرآیند نصب بست چنگالی و به طور کلی قطعات پشتیبانی کابل و لوله گالوانیزه برق در بالاترین سطح استاندارد در سازه پیاده سازی شوند حتماً باید از تکنسین های حرفه ای و شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند کمک بگیرید. همانطور که گفته شد تنها افزایش کیفیت قطعات کافی نیست و باید مراحل نصب بست چنگالی و دیگر قطعات را نیز به درستی اجرا کنیم.

انجام قوائد و ضوابط باعث افزایش طول عمر شبکه پشتیبانی می‌شود. از طرفی شما بهتر می‌توانید به مدیریت کابل‌ها نیز بپردازید. در مواردی که نیاز به تغییر در شبکه کابل کشی دارید به راحتی قابل انجام خواهد بود. چرا که بست های چنگالی نه تنها قابلیت نصب سریع دارند. بلکه می‌توانند در کوتاه ترین زمان از داخل شاخه های سی چنل جدا شوند.

خرید انواع اتصالات شبکه کابلی کشی از گروه صنعتی رفیع

علاوه بر انواع بست چنگالی در سایز بندی های مختلف قطعات اتصال دهنده دیگری همچون بست اسپیت، ریل سی چنل و غیره در بالاترین سطح کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. گروه صنعتی رفیع به عنوان یک تولید کننده معتبر همواره به دنبال کسب رضایت مشتریان می‌باشد. تعیین قیمت های مناسب و همچنین ارائه مشاوره تخصصی از جمله مزیت هایی است که این مجموعه دارد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی با کارشناسان ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.