گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

وزن لوله های فولادی برق + جدول سایزبندی و فرمول محاسباتی

وزن لوله های فولادی برق + جدول سایزبندی و فرمول محاسباتی

وزن لوله های فولادی برق + جدول سایزبندی و فرمول محاسباتی

از لوله های پرکاربرد که در بسیاری از محیط های صنعتی به وفور استفاده می‌شود انواع لوله برق در نمونه های مختلف است. با توجه به نوع کارایی که این لوله‌ها دارند معمولا شرکت‌ها و گروه های تولیدی مختلف توجه ویژه ای برای متغیر وزن لوله های فولادی برق دارند. همانطور که میدانید این لوله‌ها نمیتوانند در گروه لوله های سنگین و وزن بالا قرار بگیرند چرا که در آن صورت امکان نصب در شبکه را ندارند.

معیارهای گوناگونی برای تعیین وزن لوله فولادی برق وجود دارد که هر کدام براساس استانداردهای تعریف شده مشخص هستند. بسیاری از مدیران مجموعه های صنعتی میخواهند اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات وزنی لوله‌ها به دست آورند و متوجه شوند که این لوله‌ها در سایزهای گوناگون به ازای هر متراژ معین چه وزنی را دارند؟ در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع اشاره کنیم و یک جدول سایز و فرمول محاسباتی را نیز ارائه دهیم.

چرا وزن لوله های فولادی برق باید سبک یا پایین باشد؟

لوله های فولادی نمونه های مختلف دارند که هرکدام در پروژه های گوناگون استفاده می‌شوند. برخی از لوله‌ها برای پروژه های کابل کشی و برخی دیگر در خطوط لوله حمل و جابجایی سیالات مانند آب و گاز به کار گرفته می‌شوند. با توجه به نوع کاربری که این لوله‌ها دارند طبیعی است که ساختار آن‌ها متفاوت باشد و از همه مهمتر وزن آن‌ها نیز یکسان نباشد.

مزایای استفاده از لوله محافظ سیم برق: راهنمای کامل و کاربردی
مطالعه

اما به عنوان یک نکته اساسی این موضوع را در نظر بگیریم که لوله های فولادی مختص سیالات وزن به نسبت بالاتری دارند. این لوله‌ها به صورت بدون درز از شمش های فولادی تولید می‌شوند که در دمای بالا و از طریق سمبه کاری به شکل استوانه با متراژ بلند در میآیند. اما لوله های برق به شکل درز جوش هستند و از ورق های فولادی تولید می‌شوند. لوله فولادی برق امکان دارد در بلندترین نقطه یک سازه نصب شوند. ناحیه دیوار یا سقف مسیرهایی هستند که لوله فولادی برق قرار دارند.

حال اگر این لوله‌ها سنگین باشند چگونه میتوان آنها را در این ارتفاع بلند با اتصالات مختلف نگه داشت. پس یکی از دلایل مهم پایین بودن وزن لوله های فولادی برق دقیقا همین مورد است. از طرفی کابل های برق مانند سیالات فضای داخلی لوله را تحت فشار نمی گذارند بنابراین دلیلی ندارد که آنها را از لوله های بدون درز تولید کنند. این لوله‌ها در مدل های لوله فولادی گالوانیزه گرم، لوله فولادی گالوانیزه سرد همچنین لوله فولادی مشکی تقسیم بندی می‌شوند.

چرا وزن لوله های فولادی برق باید سبک یا پایین باشد؟

چه عواملی روی وزن لوله برق اثرگذار است؟

عوامل گوناگونی وجود دارد که هر کدام میتوانند باعث تغییر وزن لوله های فولادی برق شوند. در وهله اول متراژ این لوله‌ها است. قطعا اگر در یک مسیر لوله های بلندتری را استفاده کنیم مجموع وزن آنها افزایش می‌یابد. متغیر مهم بعدی ضخامت ورق است. با ضخیم شدن ورقه لوله فولادی برق قدری به وزن آن اضافه خواهد شد. بعد از آن قطر لوله‌ها یا سایز آنها اهمیت پیدا میکند.

مقرون به صرفه ترین لوله برق نسوز؛ با کیفیت بالا
مطالعه

اگر شما بخواهید کابلهای به نسبت قطور و وزن بالایی را درون لوله‌ها قرار دهید حتما باید از سایزبندی های بزرگتر لوله فولادی برق استفاده کنید. تطابق سایز بین ابعاد لوله و کابل‌ها جزء اولویت های خرید و نصب و اجرای شبکه های پشتیبانی کابل است. اما این افزایش وزن در اثر افزایش ضخامت و متراژ لوله چندان بالا نیست. بطوریکه فقط با هدف افزایش مقاومت، پایداری و استقامت لوله می‌باشد.

استاندارد وزن لوله های فولادی برق چیست؟

استانداردهای گوناگونی برای انواع لوله فولادی برق در سایزبندی های گوناگون تعریف شده است. این استانداردها نشان می‌دهد که نوع ساختار لوله‌ها به چه صورت باشد. ابعاد و سایز، وزن، متریال ساختاری و دیگر المان هایی که همگی در پروژه های کابل کشی برق لازم و ضروری هستند معین خواهد شد. کابل‌ها باید در بالاترین سطح امنیت در یک مسیر معین هدایت شوند هرگونه عدم تطابق یا هماهنگی بین لوله‌ها و کابل‌ها، محل نصب و پیاده سازی شبکه لوله کشی خسارات سنگینی را به شبکه وارد می‌کند.

در حال حاضر شما میتوانید جدول و مشخصات فنی لوله های فولادی برق را در چارچوب استانداردهای (BS – ۴۵۶۸) و همچنین (DIN – ۴۰۴۳۰) مطالعه فرمایید. استاندارد bs مرتبط با سازمان استاندارد بریتانیا است که مخفف عبارت British Standards می‌باشد و پروتکل های مشخص سنجش ایمن بودن یک لوله برق معین شده است. عبارت دین نیز مخفف Deutsches Institut für Normung به معنای سازمان استانداردسازی آلمانی است. هر کدام آنها از این‌ها چارچوب خاص خود را دارند. اما شما باید براساس ویژگی های پروژه خود به تبعیت از استانداردهای مذکور به عنوان تولید کننده یا خریدار بپردازید.

جعبه پریز گالوانیزه؛ نصب، سایزبندی، خرید و کاربردها
مطالعه

جدول وزن لوله های فولادی برق

جدول وزنی که براساس استانداردهای مذکور در قسمت قبل معین شده اند به ترتیب شامل موارد ذیل میباشد. شما میتوانید در این جدول به طور دقیق تمام مشخصات ساختاری یک لوله فولادی برق اعم از قطر، ضخامت و همچنین وزن لوله های فولادی برق را ببینید.

وزن لوله های فولادی برق + جدول سایزبندی و فرمول محاسباتی

وزن لوله های فولادی برق + جدول سایزبندی و فرمول محاسباتی

محاسبه وزن لوله های فولادی

برای محاسبه وزن لوله های فولادی برق با توجه به توضیحاتی که ذکر شد معیارهای مختلفی باید لحاظ شود که شامل متراژ، ضخامت ورقه و قطر خارجی لوله‌ها می‌باشد. فرمول مهمی که برای محاسبه وزن مشخص شده است را میتوان برای طیف گسترده ای از لوله‌ها مورد استفاده قرار داد. معمولا وزن نهایی برای شاخه های ۶ متری محاسبه می‌شود. فرمول محاسبه وزن لوله های فولادی به شرح ذیل می‌باشد:

  • A: قطر خارجی به میلیمتر
  • B: ضخامت لوله به میلیمتر
  • C: وزن شاخه ۶ متری

C : (A*B*147) / 1000

خرید انواع لوله فولادی برق استاندارد از گروه صنعتی رفیع

گروه صنعتی رفیع یک تولید کننده معتبر در زمینه انواع وسایل و تجهیزات پشتیبانی کابل است. این مرکز با برنامه ریزی های دقیق توانسته است مدل های گوناگونی از انواع لوله برق از قبیل لوله فولادی گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد، مشکی و همچنین اتصالات لوله برق را در سایزبندی های گوناگون در اختیار مشتریان قرار دهد. قیمت مقرون به صرفه، کیفیت بالای محصولات از امتیازات خرید از ما محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.