گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

بوشن فلزی چیست؟ چه مشخصات فنی و ویژگی های ساختاری دارد؟

بوشن فلزی چیست؟ چه مشخصات فنی و ویژگی های ساختاری دارد؟

بوشن فلزی چیست؟ چه مشخصات فنی و ویژگی های ساختاری دارد؟

بوشن فلزی یک قطعه استوانه ای شکل است که در دو طرف و در قسمت داخل رزوه کاری شده است. با استفاده از این قطعات اتصال دهنده دو لوله با سایز یکسان به یکدیگر متصل می‌شوند و باعث ایجاد ادامه مسیر در لوله کشی می‌شوند. همانطور که می‌دانید لوله های برق و دیگر لوله هایی که برای انتقال سیالات استفاده می‌شوند در متراژهای محدود هستند.

بنابراین اگر بخواهیم یک محیط چند ده متری را لوله کشی کنیم به این بوشن‌ها یا کوپلینگ‌ها احتیاج پیدا می‌کنیم. بر اساس جنس و متریال ساختاری لوله این قطعات نیز در جنس های متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند.

مقاومت ساختاری بالا و استحکامی که این قطعات اتصال دهنده دارند قطعا می‌تواند امنیت شبکه لوله کشی شما را در این حوزه افزایش دهد. اینکه این محصولات چه مشخصات فنی و ویژگی های ساختاری دارند در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

بوشن فلزی لوله برق از جنس فولاد با پوشش گالوانیزه

متریالی که برای ساخت بوشن فلزی برق استفاده می‌شود کاملاً از فولاد می‌باشد. این فلز در ضخامت اندک نیز می‌تواند مقاومت و استحکام بالایی برای پشتیبانی از لوله های برق داشته باشد. بنابراین به خوبی در برابر ضربه، اعمال فشار و نیروهای مکانیکی مقاوم هستند.

در کنار اینها این قطعات دارای پوشش گالوانیزه گرم هستند که باعث می‌شود فرآیندهای شیمیایی نظیر اکسیداسیون باعث تغییر رنگ و خوردگی و زنگ زدگی محصول نشود. فرایند گالوانیزه به این صورت است که آنها را پس از رزوه کاری در داخل زینک مذاب قرار می‌دهند تا کاملا پوشش دهی شوند.

البته نمونه های گالوانیزه سرد این محصول وجود دارد که به نسبت مقاومت کمتری دارند و در محیط های کم تنش استفاده می‌شوند. اما اگر می‌خواهید یک لوله کشی برق در فضای صنعتی و پر تنش داشته باشید حتماً از بوشن فلزی لوله برق با پوشش گالوانیزه گرم استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:   قیمت جعبه تقسیم در بازار + ارزان‌ترین و گران‌ترین جعبه تقسیم

همانطور که گفته شد بخش داخلی این اتصالات کاملاً قلاویز کاری یا رزوه شده اند. لذا به راحتی می‌توانید آن‌ها را بر روی لوله هایی که دارای رزوه های مشابه هستند پیچ کنید. این اتصالات لوله برق به دلیل جنس فولادی حتی در بخش رزوه های داخلی نیز در اثر اعمال فشار دچار شکستگی و ترک نمی شوند.

بوشن فلزی با پوشش گالوانیزه گرم

سایز بوشن فلزی لوله بر اساس معیار pg

برای معرفی سایز بوشن فلزی لوله یک معیار مشخصی تحت عنوان pg وجود دارد که معمولاً برای هر بوشن تعریف می‌شود. ابعادی که برای بوشن لوله های برق طراحی و ساخته شده است در نمونه های ذیل می‌باشد. هرچقدر نمره بوشن لوله بیشتر می‌شود به همان نسبت مشخصات ساختاری از قبیل ضخامت و قطر داخلی افزایش پیدا می‌کند:

  • Pg11
  • pg13.5
  • Pg16
  • Pg21
  • Pg29
  • Pg36
  • Pg48

بوشن هایی که برای لوله فلزی برق معرفی شدند هر یک به شکل جداگانه از لحاظ ضخامتی و جداره لوله و همچنین قطر داخلی و خارجی منحصر به فرد هستند. کابل هایی که دارای قطر متغیر می‌باشند باید از لحاظ سایز با این لوله‌ها تطابق داده شوند.

به عنوان قاعده کلی نمی توان بوشن با سایز کوچک را برای کابلهای قطور تر یا بزرگتر استفاده کرد. چرا که در این صورت کابل‌ها نه می‌توانند به خوبی در داخل لوله قرار بگیرند و نه اینکه شما می‌توانید مسیریابی ایمن و درستی داشته باشید.

 ضخامت جداره بوشن لوله فلزی برق

از آنجایی که لوله فلزی برق در ارتفاعات سازه و در قسمت بلندی نصب و راه اندازی می‌شوند لازم است که مقدار وزن لوله در پایین ترین حد ممکن باشد. لوله های برق همانند دیگر لوله‌ها حامل سیالات نیستند بلکه آنها فقط یک رشته کابل را محافظت می‌کنند. پس نیاز نیست ضخامت های بالایی برای این لوله‌ها و اتصالات آن‌ها در نظر گرفته شود.

مقاله پیشنهادی:   بست نردبان کابل: دلیل استفاده، مزایا و ویژگی‌های فنی آن

در همان حدی که بتواند یک مقاومت مکانیکی برای جلوگیری از ضربه ایجاد کند کافی است. ضخامت هایی که برای این بوشن‌ها وجود دارد در اندازه های ۱ و ۱.۵ میلی متر می‌باشد. البته دیگر کاربردهای این نوع اتصالات دارای ضخامت های ۲.۵ تا نهایت ۶ میلی متر نیز می‌باشند.

بوشن فلزی قابل استفاده بر روی لوله های برق

مقدار طول بوشن فلزی برق

از جمله سوالات بسیار مهمی که پیش از خرید بوشن لوله فلزی برق مطرح می‌شود این است که این قطعات در چه شاخه هایی طراحی و تولید می‌شوند. بوشن های لوله برق در اندازه های ۳۰ ، ۳۵ ، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیمتر طراحی و تولید می‌شوند.

طبیعتا هر چقدر نمره یا سایز بوشن افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت بر مقدار طول آن افزوده خواهد شد. به طور مثال برای نمره بوشن pg29 قطر ۴۰ میلی متر در نظر گرفته شده است. برای سایر سایزها نیز این تغییرات وجود دارد.

این اتصالات در چه قطری تولید می‌شوند؟

همانطور که گفته شد قطر داخلی فوق العاده اهمیت دارد. اصولا نمیتوان بدون توجه به ابعاد داخلی بوشن‌ها شبکه لوله کشی استانداردی داشت. پس ایجاد هماهنگی و سازگاری میان قطر بوشن و لوله‌ها فوق‌العاده اهمیت دارد. قطر بوشن‌ها در اندازه های ۲۰ ، ۲۲ ، ۲۴ ، ۳۰ ، ۴۰ ، ۵۰ ، ۶۳ میلی متر است.

از آنجایی که کابل های برق سایزهای محدودی دارند در نتیجه حداکثر قطری که می‌توان برای لوله‌ها و بوشن‌ها در نظر گرفت در همین مقدار می‌باشد. در بسیاری از شرکت‌های تولید کننده مجموعه ای از قواعد و استانداردهای تعریف شده وجود دارد که بر اساس آن سایز دقیق این قطعات اتصال دهنده‌ها مشخص است.

مقاله پیشنهادی:   جعبه پریز گالوانیزه؛ نصب، سایزبندی، خرید و کاربردها

در نتیجه تمام برندهایی که از محصول در بازار وجود دارد همگی یک ابعاد یکسانی دارند و هیچ تفاوتی از نظر سایز با یکدیگر ندارند. بلکه ممکن است متریال ساخت آن‌ها متفاوت باشد.

بوشن فلزی با قیمت بسیار مقرون به صرفه

قیمت بوشن فلزی

بوشن فلزی در بازار نمونه های متنوعی دارند. می‌توانند از جنس پلیمری، برنجی، فولادی و یا حتی استنلس استیل باشند. هر کدام از این‌ها قیمت متفاوتی دارند و بر اساس معیارهای گوناگون از قبیل جنس، ابعاد ساختاری، قطر داخلی، میزان ضخامت ، نوع پوشش محافظ و غیره تعیین می‌شوند.

در مجموع شرکت های تولید کننده داخلی قیمت های مقرون به صرفه ای را برای این محصولات پرکاربرد در نظر می‌گیرند تا شما بتوانید با بودجه مناسبی یک پروژه گسترده ای را شروع کنید.

خرید انواع اتصالات لوله برق از گروه صنعتی رفیع

نمونه های مختلفی از انواع اتصالات لوله برق از قبیل بوشن‌ها، زانوها، سه راهی‌ها و دیگر اتصالات سازه ای مانند بست چنگالی، بست اسپیت و غیره با بهترین کیفیت و تنوع سایز بالا در اختیار مشتریان قرار داده خواهد شد.

کارشناسان گروه صنعتی رفیع در حوزه فروش سعی می‌کنند اطلاعات دقیقی برای بخش فنی محصولات و جزئیات ساختاری آنها ارائه دهند تا با آگاهی کامل اقدام به خرید این محصولات کنید. جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات