گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

خمکاری لوله فولادی چگونه انجام می شود؟ + ۶ روش رایج برای آن

خمکاری لوله فولادی چگونه انجام می شود؟ + ۶ روش رایج برای آن

خمکاری لوله فولادی چگونه انجام می شود؟ + ۶ روش رایج برای آن

گاهی اوقات بنا به نیاز، به جای اینکه نیاز به استفاده از لوله های فولادی بدون زاویه باشد؛ می بایست از انواع لوله های فولادی خمکاری شده استفاده کرد. خمکاری لوله فولادی یک روش رایج برای استفاده از این محصولات در صنایع گوناگون است.

خمکاری می تواند با روش های گرم، سرد و القایی انجام شود که هر کدام برای نوع خاصی از ورق های فولادی مناسب می باشند. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با استاندارد، اصول و انواع روش های خمکاری لوله های فولادی آشنا کنیم.

خمکاری لوله فولادی به چه معناست؟

خمکاری لوله فولادی به هر گونه ایجاد خمش دائمی در لوله گفته می شود که شکل و ظاهر این لوله ها را تغییر می دهد. روش های مختلفی برای خمکاری انواع لوله های گالوانیزه فولادی وجود دارند که هر کدام باید بر اساس نوع لوله و قطر آن انتخاب شوند. رعایت اصول خمکاری لوله و در نظر گرفتن استانداردهای لازم، می تواند باعث ایجاد یک لوله با خمش دقیق و بدون شکستگی شود.

لوله های خم شده فولادی کاربردهای بسیار زیادی در صنایع گوناگون مانند پتروشیمی، ساختمان سازی، هواپیماسازی و … دارند. همین موضوع باعث شده تا نیاز کسب و کارهای مختلف به لوله های خم شده فولادی با زوایای مختلف افزایش پیدا کند.

خمکاری لوله فولادی به چه معناست؟

اصول خمکاری لوله از جنس فولاد

خمکاری لوله فولادی با سه روش U شکل، معمولی و ۱۸۰ درجه انجام می شود. به منظور انجام این کار نیاز است که ابتدا افراد با اصول خمکاری لوله فولادی آشنایی داشته باشند و بر اساس آن، مراحل خمکاری را انجام دهند. چون هر گونه خطا می تواند تاثیر بدی روی کیفیت لوله داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:   لوله فلکسی 16؛ بررسی مشخصات فنی و نوع ساختار

استاندارد خمکاری لوله برای لوله های فولادی توسط افراد متخصص در نظر گرفته می شود تا در نهایت لوله خم شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد و بتوان از آن برای محیط های مختلف استفاده کرد.

انواع روش های خمکاری لوله

با توجه به اینکه لوله های فولادی از نظر ضخامت، قطر و میزان خمش مورد نیاز با هم متفاوت هستند؛ نمی توان همه آن ها را با یک روش خم کرد. روش های مختلفی برای خمکاری انواع لوله فولادی وجود دارند که در ادامه در مورد هر کدام از آن ها صحبت می کنیم.

۱.    خمکاری گرم

همانطور که از نام روش خمکاری گرم مشخص است، با کمک گرما می توان لوله را خم کرد. در این روش لوله تحت حرارت قرار می گیرد که این حرارت می تواند خواص لوله را تغییر دهد و باعث خم شدن آن با سهولت بیشتری شود. در شرایطی که نیاز به خمکاری لوله ها با زاویه زیاد باشد، این روش گزینه مناسبی است. از جمله معایب خمکاری گرم که باید در هنگام انتخاب این روش به آن توجه داشته باشید، عبارتند از:

  • مصرف انرژی زیاد
  • گران بودن
  • چین خوردگی

۲.    خمکاری القایی

یکی دیگر از روش های خمکاری انواع لوله فولادی، استفاده از روش القایی است. در این روش لوله داخل یک کویل قرار می گیرد و جریان الکتریکی از سیم پیچ کویل عبور داده می شود. این کار باعث می شود تا لوله به صورت موضعی گرم و خم شود، بدون اینکه نیازی به وارد کردن فشار به لوله باشد.

معمولا برای شرایطی که لوله ها قطر بالایی دارند و شعاع خمکاری آن ها زیاد است، می توان از این روش خمکاری استفاده کرد. همچنین، در شرایطی که نیاز به خم کردن لوله های درزدار نیز باشد می توان از این روش استفاده نمود. از جمله معایب این روش می توان به هزینه کم، آلودگی محدود و عدم چروک خوردگی سطح اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی:   لدر کابل چیست و چه تفاوتی با سینی کابل دارد؟ + مشخصات فنی

انواع روش های خمکاری لوله

۳.    خمکاری غلتکی

زمانی که نیاز به خمکاری انواع لوله با قطر زیاد باشد، می توان خمکاری غلتکی را انجام داد. این روش خمکاری با کمک غلتک های متعدد که زاویه آن ها بر اساس زاویه خم مشخص می شود، انجام می شود. معمولا این روش برای زمانی که نیاز به تولید لوله های مارپیچی است، استفاده می شود.

۴.    خمکاری با ماندرل

خمکاری با ماندرل یکی از دقیق ترین روش های خمکاری انواع لوله های فولادی است. در این روش می توان لوله های صاف را با کمک یک گیره به قالب محکم کرد. سپس، قالب ها شروع به چرخش می کنند و لوله خم خواهد شد.

۵.    خمکاری با رام

یکی از ارزان قیمت ترین روش های خمکاری لوله فولادی، خمکاری با رام است. در این روش می توان لوله مورد نظر را به داخل غلتک های مختلف و بلوک های محوری هدایت کرد. این غلتک ها می توانند باعث خم شدن لوله شوند. خمکاری با رام روشی ایمن است که می تواند یک لوله مقعر را در نهایت تحویل دهد. مثال های این روش خمکاری را می توان در لوله های شوفاژ مشاهده کرد.

۶.    خمکاری فشاری

خمکاری لوله فولادی سیاه با روش فشاری، یک روش کاملا حرفه ای است. در این روش قالب ثابت می ماند و لوله با کمک یک کفشک دور قالب پیچیده می شود. این روش خمکاری فقط برای زمانی قابل استفاده است که شعاع خم بیشتر از ۳ برابر قطر داخلی لوله باشد.

هزینه خمکاری انواع لوله های فولادی

هزینه خمکاری انواع لوله های فولادی

هزینه خمکاری لوله فولادی بر اساس نوع لوله، ابعاد و نوع خمکاری مورد نیاز متفاوت است. عاملی که باعث می شود قیمت خم کردن لوله های فولادی افزایش پیدا کند، قیمت خود لوله های فولادی است. این محصولات به دلیل اینکه قیمت بالایی در بازار کشور ایران دارند، خم کردن آن ها بدون آسیب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

مقاله پیشنهادی:   کاربرد سینی کابل در صنعت چیست؟

همین موضوع و حساسیت بالای خم کردن لوله های فولادی باعث شده تا هزینه خمکاری آن ها نسبت به لوله های ارزان قیمت موجود در بازار بالاتر باشد. با این حال بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه خمکاری لوله فولادی گالوانیزه، استعلام قیمت از مجموعه های ارائه دهنده این خدمات می باشد.

گروه صنعتی رفیع؛ تولید کننده انواع لوله فولادی برق

شرکت تولیدی رفیع تولید کننده انواع تجهیزات پشتیبان کابل و سیم کشی های برقی است که امکان تولید محصولات مختلف را با کیفیت بالا فراهم کرده است. بهره گیری از تکنولوژی های روز جهانی برای تولید انواع محصولات پشتیبان برق باعث شده تا محصولات این کارخانه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند.

گروه صنعتی رفیع تولید کننده انواع لوله فولادی برق است. در صورت نیاز به خرید لوله برق باکیفیت بالا، می توانید از محصولات تولیدی این شرکت بهترین لوله را سفارش داده و آن را خریداری نمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات