گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

گلند پلاستیکی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

گلند پلاستیکی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

گلند پلاستیکی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

گلند پلاستیکی یکی از قطعات کاربردی برای اتصال کابل‌ها به دیگر تجهیزات از قبیل باکس‌ها و تابلوهای برق می‌باشد. این قطعات کوچک امنیت شبکه کابل کشی را افزایش می‌دهند. به این صورت که مانع جدا شدن کابل‌ها از بدنه تجهیزات برقی می‌شوند و همچنین مقاومت خوبی در برابر نیروهای کششی دارند.

جنس و متریال ساختاری آنها همانطور که از نام این گلند مشخص است از پلیمرهای ساختار یافته یا پلاستیک‌ها می‌باشد. البته نمونه های فلزی مانند گلند برنجی، فولادی و استنلس استیل نیز طراحی و ساخته شده است.

گلندهای فلزی برای پروژه های صنعتی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مورد گلندهای پلاستیکی مزیت های بسیار زیادی وجود دارد که در این مقاله می‌خواهیم در مورد برخی از آن‌ها اطلاعات مفیدی ارائه دهیم.

جنس بسیار مرغوب و استاندارد گلند پلاستیکی

گلند پلاستیکی اگرچه از مواد پلاستیکی پلی آمید ساخت شده است اما به جهت چگالی بالایی که دارد به راحتی در اثر تنش های محیطی دچار ترک، شکستگی و آسیب ساختاری نمی شوند.

در مواردی این قطعات حتی در فضاهای کاری نیز استفاده می‌شوند. البته معیار اصلی بکارگیری در محیط های با حداقل تنش است. کاربری بسیار سهل و آسانی دارند و در محل رزوه‌ها شما به سرعت می‌توانید مهره را بعد از عبور کابل‌ها پیچ کنید.

گلندهای پلاستیکی مشکل زنگ زدگی نمونه های فلزی را ندارند. بنابراین رطوبت محیط نمی تواند مشکلی را برای آنها به وجود آورد. نوع پلاستیک گلندها در رنگ بندی های مختلف عرضه می‌شود.

لذا اگر می‌خواهید با هدف علامت گذاری کابل‌ها از گلند پلاستیکی برق استفاده کنید می‌توانید چندین رنگ مختلف خریداری کنید. این موارد در مورد گلند لوله خرطومی نیز صدق می‌کند.

مقاله پیشنهادی:   خم سینی کابل چیست و چرا استفاده می‌شود؟ انواع آن

گلند پلاستیکی امنیت شبکه‌های کابلی را افزایش میدهد

مقاومت حرارتی گلند پلاستیکی

گلند پلاستیکی کابل مقاومت خوبی در برابر نوسانات دمایی دارد. به همین دلیل جنس پلیمری آن می‌تواند دمای لحظه ای ۱۲۰ درجه سانتیگراد بالای صفر را تحمل کند و دچار آسیب ساختاری نشود.

این مزیت ارزشمند قطعاً امنیت استفاده از این نوع اتصال دهنده را افزایش خواهد داد. محدوده دمایی که تهدیدی برای این قطعات نیست از منفی ۴۰ درجه سانتیگراد تا نهایت ۱۰۰ درجه سانتی گراد است.

علاوه بر همه اینها نوع پلیمر محصول اشتعال پذیر نیستند و در تماس با آتش دچار ذوب شدگی و سوختن نمی شوند. البته این امتیاز شاید چندان کارایی بالایی در زمان اتصال کابل به دیگر تجهیزات نداشته باشد.

چرا که در صورت بروز حریق عملاً کابل های برق از بین می‌روند و سالم ماندن گلندها در مقایسه با میزان خسارت ایجاد شده است بسیار ناچیز است. در مجموع ویژگی مقاومت حرارتی مرتبط با نوع متریال این محصول است.

انواع سایز گلندهای پلاستیکی

برای معرفی مشخصات گلند پلاستیکی مقوله سایز فوق العاده حائز اهمیت است. می‌توان گفت اولویت اول مشتریان انتخاب سایز صحیح متناسب با ابعاد کابل های برق می‌باشد.

سایزبندی های کاملی برای گلندهای پلاستیکی طراحی و ساخته شده است که هر کدام از آنها بر اساس قطر کارگیر کابل‌ها می‌باشند. ابعاد ساختاری و سایزهایی که برای این محصول وجود دارد شامل موارد ذیل است:

  • Pg07
  • Pg09
  • Pg11
  • pg13.5
  • Pg16
  • Pg21
  • Pg29
  • Pg36
  • Pg42
  • Pg48
  • Pg63

هر یک از این ابعاد سایز رزوه متفاوتی نسبت به دیگری دارد. علاوه بر این محدوده سایز کابل‌ها نیز برای آنها متفاوت است. به عنوان مثال تولید گلند پلاستیکی سایز pg16 تنها برای کابلهای ۱۰ تا ۱۴ میلیمتر است. یک مثال دیگر، ابعاد کابلی که برای گلند pg42 مناسب می‌باشند در محدوده ۳۰ تا ۳۸ میلیمتر است.

مقاله پیشنهادی:   افزایش امنیت سینی در سازه با پایه نگهدارنده سینی کابل

پس ما باید ابتدا به بررسی و ارزیابی ابعاد کابل خود بپردازیم و سپس مراحل خرید گلند پلاستیکی را در پیش بگیریم. این تنوع سایز برای انواع گلند کابل آرموردار نیز وجود دارد.

گلند پلاستیکی تولید شده در متنوع ترین سایز ها

جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به داخل باکس برق

از جمله اهداف مهمی که برای نصب گلندهای پلاستیکی دنبال می‌شود آب بندی کامل محل ورود کابل به داخل باکس‌ها و تابلوهای برق است. وجود هر گونه روزنه در این قسمت می‌تواند شرایط لازم برای نفوذ رطوبت و گرد و غبار را فراهم کند.

به همین دلیل نوع طراحی این گلند به گونه‌ای است که هیچگونه درزی پس از نصب ندارند. این مزیت بسیار مهم باعث می‌شود تا اتصالات داخلی باکس‌ها در معرض آسیب قرار نگیرد.

گلندها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که مهمترین آن شامل بدنه چنگالی، واشر تثبیت کننده، واشر کابل و درپوش است. این قطعات در کنار یکدیگر تشکیل دهنده گلندهای کابل می‌باشند.

برای سایر نمونه‌ها مانند انواع گلند کابل ضد انفجار قطعات تشکیل دهنده مضاعفی وجود دارد که کاربری آنها را پیچیده تر می‌کند.

جلوگیری از کشیدگی و جدا شدن کابل از باکس های برق

دیگر مزیت مهمی که در این مقاله تاکید زیادی روی آن شد عدم جدا شدن ناخواسته کابل از باکس های برق است. معمولاً کابل‌ها پس از ورود به تابلوها و دیگر تجهیزات برای ایجاد اتصالات پایدار در داخل ترمینال‌ها به صورت جداگانه نصب می‌شوند.

در صورت عدم استفاده از گلند با کوچکترین نیروی کششی این کابل‌ها از محل اتصال جدا شده و عملاً با بدنه فلزی تابلو تماس پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی بروز برق گرفتگی بسیار محتمل است.

مقاله پیشنهادی:   تولید لوله برق؛ تنوع بالا، استاندارد و قیمت مناسب

پس گلندها با این هدف استفاده می‌شوند که اعمال نیروهای کششی باعث خارج شدن کابل از باکس‌ها و تابلوهای برق نمی شود. از آنجایی که نوع ساختار گلندها به صورت رزوه ای است لذا کابل‌ها را کاملا محکم در جای خود نگه می‌دارند.

گلند پلاستیکی با ساختاری مقاوم و بسیار با کیفیت

قیمت مناسب گلندهای کابل

همانطور که گفته شد کاربرد گلند پلاستیکی بسیار متنوع است و بر اساس نوع تجهیزات و شبکه کابل کشی انتخاب می‌شوند. قیمتی که برای گلندهای برنجی، فولادی و استنلس استیل و همچنین نمونه های پلاستیکی در نظر گرفته شده است همگی با یکدیگر متفاوت است.

اما این اطمینان را داشته باشید که شرکت‌های تولید کننده سعی می‌کنند قیمت های مناسب و مقرون به صرفه ای برای این محصولات در نظر بگیرند. در کنار اینها تنوع سایز نیز مستقیماً روی قیمت اثر می‌گذارد.

خرید انواع گلند از گروه صنعتی رفیع

گروه صنعتی رفیع به عنوان تولید کننده انواع قطعات و تجهیزات پشتیبانی کابل متنوع ترین محصولات را در این حوزه به مشتریان عرضه می‌کند. این قطعات بر اساس استانداردهای تعریف شده در سازمان های بین المللی طراحی شده اند بنابراین می‌تواند امنیت پروژه شما را تامین کند.

این مجموعه همواره به دنبال ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان است. به همین دلیل در زمان فروش جزئیات کاملی به خریداران ارائه می‌دهد. پس جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات