گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

چگونه به درستی از زانو در لوله کشی برق استفاده کنیم؟

چگونه به درستی از زانو در لوله کشی برق استفاده کنیم؟

چگونه به درستی از زانو در لوله کشی برق استفاده کنیم؟

به خوبی می‌دانیم که یکی از ارکان اساسی در هر ساختمان، سیستم برق‌کشی آن به شمار می‌رود. اگر سیم کشی و اتصالات لوله برق به ‌درستی و مطابق با استانداردها انجام نشود، به مرور زمان با مشکلات زیادی روبه‌ رو خواهیم شد و دیگر نمی‌توان از این سیستم به طور مؤثر استفاده کرد. بنابراین، برای حفاظت از این سیم‌کشی‌ها، استفاده از زانو در لوله کشی برق و زیرساخت ‌های لازم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در واقع، لوله برق به‌عنوان یک سیستم حفاظتی عمل می‌کند که مانع آسیب دیدن سیم‌ها و کابل‌های الکتریکی می‌شود. یکی از وسایل کلیدی در این حوزه، استفاده از زانو در لوله کشی برق است که این امکان را می‌دهد تا زوایا و تغییر مسیرهای لازم را به آسانی ایجاد کنند. به طور کلی، نصب سیستم‌های برق و اتصالات مرتبط در یک ساختمان باید به دست کارشناسان مجرب و ماهر صورت گیرد. این افراد باید دارای دانش و تجربه کافی باشند تا بتوانند محصولات با کیفیت را شناسایی کنند و بهترین گزینه‌ها را انتخاب نمایند.

استفاده از زانو در لوله کشی برق چه کاربردی دارد؟

برق‌کاران برای حفاظت از هادی‌های برق، از لوله‌های مخصوص برق استفاده می‌کنند. وقتی هادی‌ها درون این لوله‌ها قرار می‌گیرند، دیگر با فضای بیرون تماسی ندارند و در نتیجه، نمی‌توانند خطرات بالقوه‌ای ایجاد کنند. به کارگیری این لوله‌ها در سیستم لوله‌کشی برق ساختمان، به شما کمک می‌کند تا از تماس ناخواسته بدن با سیم‌های پرخطر که حامل جریان الکتریسیته هستند، جلوگیری کنید و در نتیجه جان خود را در امان نگه دارید. اما برای راه‌اندازی یک سیستم برق‌کشی موثر در ساختمان، تنها داشتن لوله کافی نیست و به اتصالات مناسبی نیز نیاز داریم.

شرح کاملی از مشخصات سینی کابل
مطالعه

به عنوان مثال استفاده از زانو در لوله کشی برق نقش‌های گوناگونی را ایفا می‌کنند. تکنسین‌های برق با بهره‌گیری از زانوها در سیستم‌های لوله‌کشی برق، قادر به تغییر مسیر جریان الکتریکی هستند. لوله‌های برق و اجزای مرتبط با آن‌ها در انواع مختلف سازه‌ها از جمله اداری، ورزشی، مسکونی، تجاری و حتی صنعتی به کار می‌روند تا هادی‌های الکتریکی را به شیوه‌ای امن و بدون آسیب به سایر بخش‌های ساختمان هدایت کنند.

شناخت انواع زانویی لوله برق
شناخت انواع زانویی لوله برق

 شناخت انواع زانویی لوله برق

اگر به نقشه برق‌کشی ساختمان دقت کنید، متوجه خواهید شد که برای هدایت لوله‌هایی که حاوی سیم‌ها و کابل‌های برق هستند، در نقاطی که دیوارها با سقف یا کف برخورد می‌کنند، استفاده از زانو در لوله کشی برق امری ضروری است. بسیاری از لوله‌های برق خاصیت انعطاف‌پذیری ندارند و آن دسته از محصولاتی که قابلیت خم شدن دارند، تغییر زاویه دادن به آنها می‌تواند کاری دشوار و زمان ‌بر باشد. بنابراین، بهترین و منطقی‌ترین راه به جای تلاش برای خم کردن لوله، در نقاطی که نیاز به تغییر مسیر است، استفاده از زانو در لوله کشی برق می باشد.

زانویی‌های مخصوص برق با توجه به جنس، اندازه و حتی سلیقه برقکار، تنوع زیادی دارند. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که برخی از این زانویی‌ها در محیط‌های خاص قابل استفاده نیستند. به همین دلیل، پیش از شروع کار و خرید لوله‌ها و اتصالات پلیمری برای ساختمان، بهتر است اطلاعات کافی درباره انواع زانویی‌های لوله برق کسب کنید. در ادامه، با برخی از پرکاربردترین زانویی‌هایی که در برق‌کشی ساختمان به کار می‌روند، آشنا خواهید شد.

  • زانوی برق پلی آمید عصایی یا یک سر بلند
  • زانوی برق کوتاه پلی آمید
  • زانوی عصایی یا یک سر بلند UPVC
  • زانوی کوتاه UPVC
  • زانوی برق پلی آمید عصایی یا یک سر بلند

زانویی‌های پلی آمید کوتاه و زانویی‌های پلی آمید و PVC عصایی از نظر برخی ویژگی‌ها به یکدیگر شباهت دارند. اما نکته قابل توجه درباره استفاده از زانو در لوله کشی برق، مربوط به تفاوت در ارتفاع دو سر آن است که یکی از آن‌ها به طور قابل توجهی بلندتر از دیگری است. این طراحی خاص باعث می‌شود تا زانویی شکل و شمایلی شبیه به عصا به خود بگیرد و به همین دلیل، گاهی اوقات به آن زانویی عصایی نیز گفته می‌شود.

لدر گالوانیزه چیست؟ + نحوه تولید و کارایی لدر گالوانیزه
مطالعه

تولیدکنندگان عمدتاً این نوع زانویی‌ها را در اندازه‌های ۱۳ و ۱۶ به صورت عصایی و در اندازه ۲۱ به شکل کوتاه عرضه می‌کنند. همچنین، زانویی‌های عصایی نوعی دیگر هم دارند که برای استفاده روی لوله‌های PVC مناسب هستند. این محصولات نه تنها از نظر مواد اولیه، بلکه از لحاظ رنگ، کیفیت و ویژگی‌های دیگر نیز دارای تنوع بالایی هستند.

  •  زانوی برق کوتاه پلی آمید

زانو برق پایه کوتاه، یکی از انواع استفاده از زانو در لوله کشی  برق‌ است که برای تغییر مسیر خطوط لوله‌های برق و اتصالات آن به‌صورت مختصر و کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. فردی که در زمینه لوله‌کشی برق ساختمان تجربه و تخصص دارد، با توجه به نقشه سیم‌کشی، ابزار و تجهیزات مورد نیاز را انتخاب می‌کند. او به خوبی می‌تواند تشخیص دهد که کدام نوع زانو برق از قبیل زانو درب دار یا خم لوله برای پروژه‌اش مناسب‌تر است و همچنین می‌داند که استفاده از مدل خاصی به دلایل متعدد می‌تواند کارایی بهتری نسبت به سایر گزینه‌ها داشته باشد.

استفاده از زانو در لوله کشی برق چه کاربردی دارد؟

  • زانوی کوتاه UPVC

زانویی‌ها معمولاً از نوعی پلاستیک قابل اشتعال ساخته می‌شوند. طراحی این محصول به گونه‌ای است که هر دو سمت خروجی زانویی دارای یک اندازه یکسان است و در داخل آن، چهار پیچ برای تثبیت لوله برق قرار دارد. شما می‌توانید این نوع زانویی را بر روی هر لوله‌ای نصب کنید، اما برای لوله‌های برقی از جنس PVC، ضروری است که از زانویی کوتاه برای استفاده از زانو در لوله کشی برق استفاده کنید که به ‌طور خاص برای این نوع لوله طراحی شده است. زانویی‌های کوتاه مخصوص لوله‌های پی ‌وی ‌سی، برخلاف زانویی‌های کوتاه معمولی، غیرقابل اشتعال هستند و دو طرف آن‌ها نیز به اندازه زانویی‌های کوتاه پلی‌آمید است. این محصول در اندازه‌های مختلف ۱۳، ۱۶، ۲۱ و ۲۹ در بازار موجود می‌باشد.

ویژگی‌ها و کاربردهای لوله خرطومی نسوز: راهنمای کامل
مطالعه

 سخن پایانی

به طور قطع، یکی از کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای بهبود هدایت و انتقال جریان الکتریکی، استفاده از زانو در لوله کشی برق است. اما باید توجه داشت که با توجه به تنوع موجود در این زانویی‌ها، قیمت آن‌ها نیز ثابت نیست و نمی‌توان یک عدد مشخص را به عنوان قیمت ثابت معرفی کرد، به همین دلیل شما عزیزان می توانید برای خرید انواع زانو برق UPVC با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به وب سایت رفیع مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.