گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

لوله کشی برق ساختمان از سقف برای طراحی ایمن مسیر حرکت سیم ها

لوله کشی برق ساختمان از سقف برای طراحی ایمن مسیر حرکت سیم ها

لوله کشی برق ساختمان از سقف برای طراحی ایمن مسیر حرکت سیم ها

یکی از مباحث کلیدی که در زمینه برق ‌کشی ساختمان باید به دقت و با تسلط کامل بررسی شود، لوله‌کشی برق ساختمان از سقف است. این فرآیند به شما این امکان را می‌دهد که مسیر حرکت سیم‌های برق را به گونه‌ای ایمن و مطمئن طراحی کنید و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که برای اجرای موفق اتصالات لوله برق، ضروری است که مطابق با نقشه سیم‌ کشی ساختمان عمل کنید تا مسیر صحیح لوله‌ها به درستی تعیین شود. در ادامه، ما اطلاعات مفیدی درباره نحوه لوله‌ کشی برق ساختمان از سقف ارائه خواهیم کرد.

 برق کشی برای سقف کاذب

سقف‌های کاذب به نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند که از جمله مهم ‌ترین آن‌ها می‌توان به سقف‌های PVC، سقف‌های رابیتس و سقف‌های ۶۰*۶۰ اشاره کرد. سقف‌های رابیتس اغلب با لامپ‌های هالوژنی یا نور مخفی تزئین می‌شوند. بنابراین، پیش از انجام گچ‌کاری سقف، ضروری است که لوله کشی برق ساختمان و نصب تجهیزات روشنایی به دقت انجام شود. همچنین، در این نوع سقف‌ها از لوله‌های خرطومی با استحکام و انعطاف‌پذیری بالا استفاده می‌شود که قابلیت خم شدن به هر زاویه‌ای را دارند.

برای نصب هالوژن‌ها، در ابتدا باید محل قرارگیری فریم یا غلاف فلزی آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم. سپس، رابیتس مطابق با این اندازه‌ها برش داده می‌شود. این کار معمولاً با استفاده از قیچی‌های مخصوص ورق‌بر انجام می‌گیرد تا غلاف به درستی در محل مورد نظر قرار گیرد.

لوله کشی برق ساختمان از سقف چه مزیت هایی دارد؟نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف تیرچه بلوک

در ساختمان‌هایی که فاقد سقف کاذب هستند و از سقف‌های تیرچه بلوک، کرومیت یا ضربی بهره‌ می‌برند، لوله‌کشی برق ساتمان از سقف باید در کف طبقه بالاتر انجام شود به جای اینکه زیر سقف قرار گیرد. این بدان معنا است که در ساختمان‌های چند طبقه، لوله‌ها از کف طبقه بالایی عبور می‌کنند و در ساختمان‌های یک طبقه، لوله‌های برق بر روی کف پشت بام نصب می‌شوند.

بست لوله خرطومی؛ فوق العاده باکیفیت و استاندارد
مطالعه

به طور کلی، نصب لوله‌ها در این نوع سقف‌ها به دو دلیل با چالش‌هایی همراه است:
۱- نخست اینکه به خاطر وجود ۲ سانتی‌متر گچ زیر سقف و عدم امکان پوشش لوله‌ برق، قرار دادن آن‌ها به صورت مستقیم زیر سقف ممکن نیست.

۲- دوم اینکه به فاصله هر یک متر، با تیرآهن‌ها و تیرچه‌ها مواجه می‌شوید که مانع از انجام شیارزنی می‌شود.

دلیل این موضوع این است که بر اساس قوانین مربوط به تاسیسات ساختمانی، شیارزنی تنها باید بر روی دیوارها انجام شود. همچنین، توصیه می‌شود که لوله کشی برق ساختمان از سقف را پیش از ریختن بتن انجام دهید تا از سوراخ‌ کاری‌های زیاد جلوگیری شود. با این حال، لازم به یادآوری است که این اقدام ممکن است نه تنها باعث کاهش استحکام بتن شود، بلکه خطر تکه ‌تکه شدن آن را نیز به همراه داشته باشد.

به همین دلیل، بهتر است در نقاطی که قرار است بعد از خشک شدن بتن، سوراخ‌کاری انجام شود، لوله برق شماره ۲.۵ را به ارتفاعی حدود ۴۰ سانتی‌متر به صورت عمودی نصب کنید. این روش نه تنها امکان قرار دادن لوله برق شماره ۲ را بدون نیاز به سوراخ‌کاری فراهم می‌آورد، بلکه از شکستن لوله‌ها در حین بتن‌ریزی به دلیل تردد زیاد نیز جلوگیری می‌کند.

یکی از کارآمدترین ابزارهایی که می‌توانید برای لوله‌ کشی برق ساختمان از سقف بعد از اتمام عملیات بتن‌ریزی به کار برید، هیلتی‌های ۱۵ کیلوگرمی هستند که به‌خوبی در تخریب و ایجاد فضاهای لازم عمل می‌کنند.

سینی کابل توری ؛ بررسی نوع ساختار، ویژگی‌ها و مزیت‌ها
مطالعه

 لوله کشی برق ساختمان از سقف چه مزیت هایی دارد؟

نصب لوله‌کشی برق ساختمان از سقف دارای مزایای ویژه‌ای است که در ادامه به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت:

  • با توجه به شلوغی‌های معمول در محیط کار و عدم وجود محافظ برای لوله‌های برق، پیشنهاد می‌شود که لوله‌های مربوط به سیستم روشنایی را در سقف نصب کنید. این روش نه تنها از آسیب‌های احتمالی به لوله‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا خطرات ناشی از تداخلات و برخوردهای ناخواسته به حداقل برسد و امنیت بیشتری برای سیستم برق ساختمان فراهم شود.
  • با توجه به اینکه لوله‌های برقی که در کف ساختمان قرار دارند، معمولاً از استحکام کافی برخوردار نیستند و ممکن است در حین جابجایی وسایل و فعالیت‌های مختلف خطراتی برای ساختمان به وجود آورند، بهتر است که لوله کشی برق ساختمان از سقف انجام شود. این اقدام نه تنها ایمنی را در طول روند ساخت و ساز تضمین می‌کند، بلکه پس از پایان کار نیز از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.
  • یکی از عواملی که می‌تواند وزن سقف را به طور قابل توجهی کاهش دهد، این است که در لوله کشی برق ساختمان از سقف برخلاف کف، نیازی به تقویت ساختاری با استفاده از عمل ماهیچه ‌کشی نیست. این عمل باعث صرفه جویی در هزینه ساخت می شود.
  • از آنجا که شیارزنی فرآیندی دشوار و نیازمند تلاش زیادی است، کاهش نیاز به این کار در سقف‌ها به معنای کاهش خستگی شما خواهد بود و به این ترتیب، سرعت انجام کار نیز بهبود می‌یابد.

اگر به دنبال نصب لوله‌کشی برق ساختمان از سقف خود هستید و به یک تیم متخصص و باتجربه نیاز دارید. گروه رفیع  با بهره‌گیری از کارشناسان زبده خود آماده است تا به شما در این زمینه کمک کند. چنانچه برای پروژه‌های ساختمانی خود به خدمات ما احتیاج دارید، کافی است با شماره‌های موجود در همین وب ‌سایت تماس بگیرید یا فرم درخواست سرویسکار را تکمیل کنید.

آشنایی با سینی کابل چهار خم ، موارد استفاده و مزایای خرید
مطالعه

نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف

معایب لوله کشی برق ساختمان از سقف

در ادامه بحث درباره لوله کشی برق ساختمان از سقف ، لازم است به برخی از معایب این روش نیز اشاره کنیم. یک تکنسین برق حرفه‌ای به تمامی جزئیات کار خود واقف است و از مزایا و معایب روش‌هایی که به کار می‌برد آگاه است. در زمینه لوله‌کشی برق از سقف، این روش نیز نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد که برای هر برقکار ضروری است که از آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشد.

این نوع آگاهی تنها با آموزش‌های دقیق و استاندارد به دست می‌آید. یکی از نقاط ضعف لوله‌کشی برق ساختمان از سقف، افزایش هزینه‌های اجرای این سیستم است. این افزایش هزینه به دلیل حجم بالای کار لوله‌کشی و مصرف سیمی است که بر عهده پیمانکار قرار می‌گیرد. همچنین، در این روش لوله ‌کشی برق، شما ناچارید مسیرهای طولانی‌تری را طی کنید تا به پریز مورد نظر برسید.

سخن پایانی

لوله ‌کشی برق ساختمان از سقف یک فرآیند حساس و پیچیده است که نیاز به دانش فنی و تجربه کافی دارد. سپردن این کار به افراد متخصص، علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان، به کاهش خطرات احتمالی ناشی از نقص‌های الکتریکی کمک می‌کند. همچنین، متخصصان مجموعه رفیع با آگاهی از استانداردها و مقررات مربوطه، می‌توانند بهترین و بهینه‌ ترین راه‌حل‌ها را برای نصب سیستم‌های برق ساختمان ارائه دهند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.