گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

انواع لوله کاندوئیت + مزایا و معایب استفاده از این لوله ها

انواع لوله کاندوئیت + مزایا و معایب استفاده از این لوله ها

انواع لوله کاندوئیت + مزایا و معایب استفاده از این لوله ها

دریافت لیست قیمت و مشاوره رایگان خرید محصول

لوله کاندوئیت، لوله هایی هستند که برای مسیریابی و هدایت کابل های برق استفاده می‌شوند. برخلاف انواع نردبان کابل و سینی کابل که می‌توانند در یک مسیر شمار بالایی از کابل‌ها را حمل کنند اما لوله‌ها برای محافظت از یک یا تعداد محدودی از کابل‌ها ساخته شدند. به همین دلیل اگر در یک محیط صنعتی قصد دارید شمار به نسبت اندکی از کابل‌ها را برای اهداف گوناگون هدایت کنید می‌توانید از لوله کاندوئیت برق استفاده کنید.

این نوع لوله‌ها از لحاظ ساختار و ویژگی های فنی تفاوت های زیادی با دیگر لوله های مختص سیالات دارند. همانطور که از نام آنها مشخص است یک نمونه از لوله‌ها برای کابل های برق و نمونه دیگر برای سیالات آب و گاز هستند. تفاوت ساختاری مرتبط با نحوه ساخت و متغیرهای ابعادی است. به این صورت که برای ساخت لوله برق از روش درز جوش استفاده می‌شود. حال آنکه برای ساخت دیگر لوله های فولادی از روش بدون درز استفاده می‌شود.

این دو فرایند با یکدیگر فرق دارند بطوریکه لوله های بدون درز به نسبت مقاومت و استحکام بسیار بیشتری دارند. متغیرهای ابعادی آنها نیز به گونه ای است که معمولا لوله های بدون درز از نظر ضخامت و تراکم ساختاری بسیار بیشتر از لوله های برقی هستند. یعنی هم وزن بالاتری دارند و هم بیشتر در پایین ترین ارتفاع سازه نصب می‌شوند.

اما لوله های برق این قابلیت را دارند که در ارتفاعات سازه نیز مورد استفاده قرار بگیرند. ذکر این تفاوت‌ها باعث می‌شود بطور کامل با لوله کاندوئیت برق آشنا شوید و بدانید که چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارند. در ادامه مقاله جزئیات بیشتری از این لوله‌ها ارائه می‌دهیم.

انواع لوله کاندوئیت

لوله‌های کاندوئیت را می‌توان با مواد و متریال‌های مختلفی تولید کرد که هر کدام کاربردهای مختص خودشان را دارند. این لوله‌ها را می‌توان به دو دسته فلزی و غیر فلزی تقسیم بندی نمود که خود دارای تنوع بالایی هستند. لوله‌های فلزی از جنس فولاد، گالوانیزه و … هستند و لوله‌های غیر فلزی نیز می‌توانند با پی وی سی سخت، پلی اتیلن و مواد انعطاف پذیر ساخته شوند.

سینی کابل توری ؛ بررسی نوع ساختار، ویژگی‌ها و مزیت‌ها
مطالعه

مزیت‌های استفاده از لوله کاندوئیت

با توجه به کاربرد لوله‌های کاندوئیت و امکان ساخت گلخانه با لوله گالوانیزه و برق کشی با این لوله‌ها، می‌توان گفت که این لوله‌ها برای اجرا در پروژه‌های مختلف می‌توانند مزایای زیادی را به همراه داشته باشند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها: لوله‌های کاندوئیت می‌توانند از سیم‌ها و کابل‌ها در برابر فشار و ضربه محافظت کنند. علاوه بر این به دلیل داشتن سایزبندی متنوع، امکان عبور تعداد بالایی از سیم را برای محافظت بیشتر فراهم کرده‌اند.
  • مقاومت در برابر فشار و ضربه: لوله‌های کاندوئیت باکیفیت ساخته شده با فلز و متریال‌های مختلف، می‌توانند مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه داشته باشند و به راحتی از سیم‌ها محافظت کنند.
  • مقاومت در برابر اشعه یو وی: لوله‌های کاندوئیت در برابر آتش سوزی و اشعه نور خورشید مقاوم هستند. به همین خاطر استفاده از آن‌ها در محیط‌های روباز نیز امکان پذیر است.
  • مقاوم در برابر رطوبت: این لوله‌ها به دلیل ساختار مقاوم در برابر رطوبت، اجازه نفوذ رطوبت و اتصالی سیم‌های برق را نمی‌دهد.
  • جلوگیری از اختلالات الکترومغناطیسی: این لوله‌ها می‌توانند از سیم‌های برق در مقابل اختلالات الکترومغناطیسی محافظت نمایند.
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی: لوله‌های کاندوئیت می‌توانند در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت خوبی داشته باشند و از آسیب به سیم‌ها در برابر شرایط مختلف جلوگیری می‌کنند.

معایب استفاده از لوله‌های کاندوئیت

با وجود مزایای استفاده از این لوله‌ها، باید توجه داشته باشید که امکان عیب یابی لوله‌ها زمان‌بر بوده و باید لوله‌ها به صورت توکار اجرا شوند. همچنین نصب و اجرای این لوله‌ها نیاز به دانش و مهارت بسیار بالایی دارد. لوله‌های کاندوئیت فلزی نسبت به برخی از انواع لوله برق قیمت بالاتری داشته که این موضوع می‌تواند نقطه ضعفی برای آن محسوب شود.

اهداف استفاده از لوله کاندوئیت برق

اهداف بکارگیری از لوله کاندوئیت کاملا مشخص است. از آنجایی که کابل های برق غشای پلیمری آسیب پذیر دارند لذا نمی توانند به صورت آزادانه و بدون هیچگونه المان محافظتی در یک شبکه کابل کشی استفاده شوند. لوله های کاندوئیت‌ها به جهت جنس و متریال سخت خود باعث جلوگیری از آسیب دیدگی کابل‌ها می‌شوند. البته این در زمانی است که لوله های برق در معرض حرارت قرار نگیرید. زیرا فلزات عایق حرارتی نیستند و گرما را از خود عبور می‌دهند.

اصول سینی کشی برق
مطالعه

در کنار این‌ها کابل های برق بدون محدودیت در هر شرایطی قابل انتقال خواهند بود. مسیرهای سقفی، دیواری، داخل سازه و یا حتی مسیرهای مدفون نیز با لوله برق میسر خواهد بود.

اهداف استفاده از لوله کاندوئیت برق

مشخصات فنی و نوع ساختار لوله کاندوئیت گالوانیزه برق

  • لوله کاندوئیت برقی از آلیاژهای استیل یا فولادی ساخته می‌شود. اما نمونه های دیگری از این محصول نیز طراحی شده اند که کاملا از جنس استنلس استیل می‌باشند. در نتیجه در برابر ضربه، اعمال نیرو و فشار و دیگر تنشهای محیطی فوق العاده مقاوم می‌باشند.
  • از لحاظ پوشش های محافظتی به سه گروه کلی تقسیم بندی می‌شوند. این لوله‌ها یا با پوشش گالوانیزه گرم هستند یا گالوانیزه سرد و نمونه سوم این لوله‌ها با استفاده از رنگ های اپوکسی مشکی پوشش دهی شدند. از این سه گروه مدل هایی که گالوانیزه گرم می‌باشند بیشترین مقاومت را دارند. لذا باید براساس شدت تنش های محیط و مسیر نصب لوله‌ها به انتخاب هر یک بپردازیم.
  • برای نصب و اتصال لوله کاندوئیت در شبکه معمولا دو سر لوله را قلاویزکاری یا رزوه کاری می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود اتصالات لوله برق مختلف به راحتی بر روی لوله پیچ شوند. از جمله اتصالات رایج می‌توان به بوشن‌ها، زانوها، کاندولت‌ها، سه راهی‌ها اشاره کرد.
  • طول شاخه لوله فولادی برق حداکثر برابر ۳ متر است. اما می‌توان با ابزارهای مخصوص نظیر کاتر لوله‌ها را برش داد و براساس معماری سازه سایزبندی های مختلفی از آن‌ها را آماده کرد. اما باید از دیگر لوازم از قبیل دستگاه قلاویزکاری نیز استفاده کنید تا لوله‌ها پس از برش امکان نصب داشته باشند.
  • از لحاظ سایزبندی لوله های فولادی برق در مدلهای Pg11 , pg13 5 , pg16 , pg21 , pg29, pg36 , pg48 هستند. هر چقدر نمره لوله افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت ضخامت و قطر داخلی آن نیز بیشتر می‌شود. شما باید بر اساس سایز کابل به انتخاب سایزبندی های مناسب بپردازید.
  • این لوله‌ها ضخامت های متفاوتی دارند و ابعاد جداره لوله برابر ۰.۸ , ۰.۹ , ۱, ۱.۲۵ , ۱.۵ میلی متر است. همانطور که گفته شد با افزایش نمره لوله میزان ضخامت نیز بیشتر می‌شود. هر چقدر ضخامت افزایش یابد قدری بر وزن لوله نیز اضافه خواهد شد. اما این لوله‌ها در گروه قطعات پایپینگ سبک وزن تلقی می‌شوند و قابلیت نصب در ارتفاع سازه را دارند.
  • برای اجرا و پیاده سازی لوله کاندوئیت در پروژه های کابل کشی برق به قطعات اتصال دهنده مختلفی از قبیل بست اسپید، بست چنگالی ، رادهای گالوانیزه، سی چنل‌ها نیاز داریم. هر کدام از این قطعات نقش مهمی در پایدار نگه داشتن شبکه لوله کشی دارند.
مقرون به صرفه ترین لوله برق نسوز؛ با کیفیت بالا
مطالعه

قیمت لوله کاندوئیت

قیمت لوله کاندوئیت

لوله‌ها بر اساس معیارهای متنوعی تعیین قیمت می‌شوند. این معیارها شامل نوع پوشش گالوانیزه، متریال ساخت، ابعاد و سایز ساختاری محصول است. لوله هایی که دارای پوشش گالوانیزه گرم هستند از لحاظ قیمتی با لوله هایی که دارای پوشش رنگ مشکی می‌باشند متفاوت است.

نوع بسته بندی این لوله‌ها غالبا به شکل بندیل می‌باشد. گروه های صنعتی که به دنبال خرید تعداد بالایی از این لوله‌ها هستند میتوانند بسته های چند عددی این لوله‌ها را به صورت یکجا و عمده خریداری کنند. معمولا قیمت مقرون به صرفه ای برای آنها در نظر گرفته می‌شود و برندهای داخلی کسب رضایت مشتریان را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند.

خرید انواع لوله برق از گروه صنعتی رفیع

خرید انواع لوله برق از گروه صنعتی رفیع

گروه صنعتی رفیع تولید کننده برتر طیف گسترده ای از تجهیزات و لوازم پشتیبانی برق می‌باشد. لوله های فولادی تنها محصولات این مرکز نیستند. چرا که قطعات دیگری همچون لوله pvc برق، سینی های کابل، نردبان کابل ، جعبه تقسیم و دیگر قطعات جانبی و اتصالات مرتبط نیز در سایزبندی های مختلف عرضه می‌شوند. این مرکز تولیدی در تلاش است تا پاسخگوی نیاز پروژه های وسیع کابل کشی برق در مجموعه های صنعتی مختلف باشد. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.

۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.