گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

انواع اتصالات ترانکینگ و اهمیت استفاده از آن ها

انواع اتصالات ترانکینگ و اهمیت استفاده از آن ها

انواع اتصالات ترانکینگ و اهمیت استفاده از آن ها

ترانکینگ گالوانیزه به عنوان یکی از اصلی ترین قطعات به منظور پشتیبانی از کابل های برق در ناحیه کف مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعات شرایطی را فراهم می کنند تا کابل های برق با بالاترین سطح امنیت در مسیرهای تعیین شده هدایت شوند. یکی از اهداف اصلی استفاده از ترانکینگ ها جلوگیری از آسیب ساختاری به کابل ها و دور نگه داشتن شبکه های کابل کشی از تنش های محیطی می باشد. برای نصب و اجرای ترانکینگ ها نیاز ویژه‌ای به انواع اتصالات ترانکینگ داریم. در واقع این قطعات هستند که می توانند پروژه نصب ترانکینگ کفی را تکمیل کنند.

اصولاً هر قطعه ای که برای محافظت از کابل های برق استفاده می شوند احتیاج به اتصالات مختلف دارند. در ارتباط با انواع لوله فولادی برق و همچنین سینی کابل نیز این موضوع صدق می کند. اهمیت قطعات اتصال دهنده به حدی است که بدون وجود آنها نمی توان فرآیند کابل کشی را انجام داد. در ادامه مقاله ضمن معرفی انواع اتصالات ترانکینگ در ارتباط با ویژگی‌های ساختاری آنها نیز صحبت می کنیم.

اتصالات ترانکینگ از نوع زانویی

اتصالات ترانکینگ از نوع زانویی

زانوها همانطور که از نام آن مشخص است شرایطی را فراهم می کنند تا ترانکینگ ها یک تغییر جهت ۹۰ درجه یا قائمه را داشته باشند. برای احداث شبکه های پیچیده کابل کشی در ناحیه کف به منظور ایجاد یک سیستم متمرکز، استفاده از زانوها فوق العاده حیاطی خواهد بود. نکته بسیار مهمی که در طراحی اتصالات ترانکینگ از نوع زانویی همواره مطرح می شود این است که این قطعات به گونه ای ساخته شده اند که کابل های برق به صورت آنی تغییر جهت نمی دهند. در چنین شرایطی بروز آسیب به بدنه کابل بسیار غیر محتمل خواهد بود. درواقع یک ساختار شیب دار در لبه ترانکینگ تعبیه شده است تا از این طریق از خم شدگی شدید کابل جلوگیری شود.

مقاله پیشنهادی:   آشنایی با انواع سینی کابل بدون پانچ ، موارد کاربرد و مزایا

بنابراین در زمان استفاده از آنها می توانیم یک تغییر جهت تدریجی با امنیت بالا را شاهد باشید. سطح مقطع ورودی و خروجی زانویی ها کاملاً با یکدیگر یکسان است و شما می توانید دو شاخه از ترانکینگ ها را که دارای سطح مقطع یکسان هستند به این اتصالات ترانکینگ متصل کنید. این موضوع دقیقاً برعکس انواع اتصالات سینی کابل مانند ردیوسرها میباشد. این قطعات قابلیت آن را دارند که دو سینی کابل با سطح مقطع های متفاوت را به یکدیگر اتصال دهند.

اتصالات ترانکینگ از نوع سه راهی

اتصالات ترانکینگ از نوع سه راهی

سه راهی ترانکینگ همانطور که از نام آن مشخص است یک ورودی و دو خروجی را دارند. در نتیجه شما می توانید در یک نقطه سه ترانکینگ را به یکدیگر اتصال دهید. در مواقعی که لازم است انشعاب گیری های متعددی انجام شود استفاده از این نوع اتصالات ترانکینگ ضروری خواهد بود. با استفاده از این قطعات مسیر ترانکینگ در دو جهت مستقیم و همچنین قائمه ادامه پیدا می کند. سطح مقطع این قطعات اتصال دهنده در هر سه ناحیه با یکددیگر یکسان می باشد.

در نتیجه شما باید سه ترانکینگ را که دارای سطح مقطع های مشابه هستند به این سه راهی ها متصل کنید. طراحی قطعات به گونه ای است که به راحتی می توانید در ناحیه کف و همچنین گوشه دیوارها نیز از قطعات استفاده کنید. اما این ویژگی در ارتباط با اتصالات متقاطع یا چهار راه ها وجود ندارد چرا که این قطعات می‌توانند در مرکز سازه نصب شوند.

 اتصالات متقاطع یا چهارراه ها

اتصالات متقاطع یا چهارراه ها

اتصالات ترانکینگ از نوع متقاطع یا چهار راه ها قطعاتی هستند که چهار ترانکینگ را در یک نقطه به یکدیگر متصل می کنند. این نوع اتصال دهنده معمولا برای شبکه های بسیار پیچیده  که نیاز به انشعابات متعدد می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در قسمت قبل ذکر شد اتصالات متقاطع یا چهارراه ها در ناحیه کف در مرکز سازه قرار می گیرند تا از این طریق بتوانید شاخه‌های ترانکینگ را در چهار جهت به هم متصل کنید.

مقاله پیشنهادی:   انواع سیستم ساپورت نردبان کابل

آنچه که در استفاده از اتصالات ترانکینگ همواره باید به آن توجه کنیم این است که قبل از بکارگیری این قطعات یک نقشه کلی از شبکه ترسیم کنید تا از این طریق بتوانید تعداد قطعات اتصال دهنده مورد نیاز و همچنین موقعیت آنها را مشخص کنید. هر چقدر که بتوان از اتصالات به طور اصولی و صحیح استفاده کرد قطعاً شبکه ترانکینگ کفی نهایی هم ایمنی بالایی خواهد داشت و هم اینکه با نظم مضاعف کابل های برق را مسیریابی و هدایت می کنند.  اتصالات ترانکینگ این امکان را فراهم می‌کنند تا شاخه های ترانکینگ در مسیر انواع جعبه پریز گالوانیزه برق قرار بگیرند در نتیجه استفاده از باکس پریز برق راحت تر انجام خواهد شد.

ورقه های گالوانیزه شده در ساختار این اتصالات

تمامی اتصالات ترانکینگ ساخته شده از ورقه های گالوانیزه استیل می باشند. در واقع این قطعات علاوه بر آنکه مقاومت فیزیکی بالایی دارند می توانند بدنه اتصالات ترانکینگ ها را در برابر فرایندهای شیمیایی نظیر خوردگی حفاظت کنند. این ورقه ها از لحاظ ضخامت به صورت کنترل شده طراحی شده اند تا وزن محصول نیز بالا نباشد. ورقه های فولادی گالوانیزه شده علاوه بر ایجاد محفظه بسیار مستحکم فلزی می توانند به عنوان یک عامل ایجاد تفکیک یا پارتیشن نیز در داخل ترانکینگ استفاده شوند.

اگر به برخی از این قطعات نگاه کنید می توانید تا سه پارتیشن را نیز در داخل ترانکینگ ها ببینید. علاوه بر بدنه اصلی از درپوش های گالوانیزه شده نیز استفاده می شود. در واقع این درپوش ها به منظور تکمیل حفاظت از کابل ها استفاده می شوند. در این شرایط دیگر عوامل خارجی قابلیت نفوذ به داخل محفظه ترانکینگ را ندارند و کابل ها کاملاً از عوامل تنش زای محیط دور خواهند ماند.

مقاله پیشنهادی:   لوله فولادی درزدار؛ خرید با بهترین قیمت و کیفیت

خرید ترانکینگ گالوانیزه و اتصالات آن از گروه صنعتی رفیع

ترانکینگ های گالوانیزه به عنوان یکی از محصولات بسیار پرفروش تلقی می شوند که کاربردهای بسیار بالایی در سازه های مختلف دارند. در گروه صنعتی رفیع این قطعات و همچنین اتصالات آن ها در سایز بندی های متنوع و با بالاترین کیفیت ساختاری و بهره مندی از پوشش گالوانیزه گرم به مشتریان عرضه میشود. از همه مهمتر قیمت این محصولات مقرون به صرفه و متعادل می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و همچنین کسب مشاوره با متخصصین ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات