گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

لوله گذاری برق ساختمان؛ نحوه انتخاب لوله و نصب

لوله گذاری برق ساختمان؛ نحوه انتخاب لوله و نصب

لوله گذاری برق ساختمان؛ نحوه انتخاب لوله و نصب

لوله گذاری برق ساختمان یکی از پروژه های بسیار وسیع محسوب میشود که کابل های برق در جهت های مناسب همراه با انواع لوله برق مسیریابی و هدایت میشوند. همانطور که میدانید کابل ها نمی توانند بدون محافظ در سازه قرار بگیرند. این لوله ها از جمله قطعاتی هستند که میتوانند امنیت کابل کشی را افزایش دهند. البته مدل ها و نمونه های گوناگونی از این لوله ها طراحی و ساخته شده است که هر کدام براساس معماری و شرایط محیط انتخاب و در سازه نصب میشوند.
در این مقاله می خواهیم علاوه بر معرفی انواع لوله های برق در مورد نکات انتخاب همچنین اتصالات و شرایط نصب موارد مهمی را ارائه دهیم. قطعآ این مقاله میتواند برای افرادی که میخواهند یک پروژه استاندارد و مناسب را تکمیل کنند کاربردی خواهد بود. پس به ادامه مقاله توجه فرمائید.

لوله گذاری برق ساختمان معرفی انواع لوله ها

همانطور که گفته شد لوله های برق در چندین مدل طراحی و ساخته میشوند. این لوله ها می توانند از لحاظ نوع متریال، ابعاد و ساختار، ویژگی های بدنه، میزان انعطاف پذیری یا صلب بودن با یکدیگر تفاوت داشته باشند. این لوله ها در نمونه های ذیل طبقه بندی می شوند. البته از لحاظ سایز و ابعاد به راحتی میتوانند کابل ها و سیم های الکتریکی مختلف را پشتیبانی و حمایت کنند. اما شما باید بدانید که چه نوع پروژه ای را می خواهید ایجاد کنید تا انتخاب صحیح و درستی از لوله ها داشته باشید.

● لوله فولادی برق

در پروسه‌های لوله گذاری برق ساختمان به وفور از لوله فولادی برق استفاده می‌شود. این لوله‌ها از محکم‌ترین آلیاژ یعنی فولاد طراحی و ساخته شدند. ساختار آنها به صورت درز جوش است و از ورقه‌های فولادی مقاوم تولید می‌شوند. لوله های فولادی در محیط‌های صنعتی که تنش‌های زیادی وجود دارد استفاده میشوند. بنابراین این لوله ها می توانند بالاترین حفاظت را برای کابل ها و سیم ها ایجاد کنند.

● لوله pvc برق

لوله های پلیمری pvc ساخته شده از مواد پلاستیکی یا پلیمرهای ساختار یافته ای هستند که عایق برق هستند و برخی از مدل های آن ضد شعله و نسوز میباشند. لوله pvc برق وزن بسیار سبکی دارند و گزینه ایده آلی برای نصب روکار محسوب می شوند. شاید امروزه لوله های پلیمری نه تنها در صنعت کابل کشی بلکه پروژه های انتقال سیالات نیز در سازه های مختلف استفاده می شوند. لوله های پلیمری در مدلهای خم سرد، خم گرم نیز طراحی شده اند که بدون نیاز به اتصالات می توانند تغییر جهت یا زاویه دهند.

● لوله های خرطومی یا فلکسیبل

لوله خرطومی یا لوله فلکسیبل یکی دیگر از لوله هایی است که همانند نمونه های دیگر در پروژه لوله گذاری برق ساختمان استفاده میشوند. این لوله ها ساختار به نسبت ضعیف تری دارند. اما مختص پشتیبانی و حمایت از سیم های الکتریکی برق هستند. در کاربری های مختلف نظیر نصب و راه اندازی دوربینهای مدار بسته، سیستم های روشنایی، سیم کشی های سقف کاذب و داخل بافت سازه دیوار میتوان از انواع لوله خرطومی نظیر لوله های خرطومی پلاستیک، لوله های خرطومی فلزی و همچنین لوله خرطومی فلزی روکش دار استفاده کرد.

لوله گذاری برق ساختمان معرفی انواع لوله ها

نقشه لوله گذاری برق ساختمان

قبل از اینکه بخواهید فرایند لوله گذاری برق ساختمان را شروع کنید باید یک نقشه لوله کشی را ترسیم کنید. این نقشه بستگی به المان های گوناگونی دارد که مهم ترین آن نوع معماری سازه، نصب به صورت روکار یا توکار، محدودیت های موجود، تعداد شاخه های لوله مورد نیاز، شمار کابل ها و ابعاد آنها میباشد.
همه اینها میتوانند روی نقشه لوله گذاری تاثیر مستقیم بگذارند. با توجه به توضیحات مذکور اولویت اصلی برقراری امنیت در مسیر کابل کشی است. لذا باید تمام محدودیت های موجود در سازه را در نظر بگیریم و با انتخاب اتصالات صحیح که در گروه اتصالات سازه ای و همچنین اتصالات بین لوله ای هستند با کیفیت ترین پروژه کابل کشی را به اتمام برسانیم.

استاندارد لوله گذاری برق ساختمان

استاندارد لوله گذاری برق ساختمان به چند دسته تقسیم بندی میشود. اولین موضوع که شما باید سایز دقیق از لوله های فولادی، پلیمری و همچنین خرطومی ها را انتخاب کنید. بعد از آن نوبت به انتخاب و خرید اتصالات لوله برق میباشد. این اتصالات میتوانند در نمونه های زانوی لوله برق، سه راهی ها، چهارراهی ها، انواع کاندولت ها، بوشن ها تقسیم بندی شوند.

اما یکسری دیگر از اتصالات همچون سی چنل ها، بست اسپید، بست چنگالی نیز برای پشتیبانی از لوله های برق استفاده میشوند. اینکه شما چگونه باید این قطعات را در سازه نصب کنید تا در نهایت یک مسیر ایمن را برای کابل ها و لوله ها ایجاد کنید در بخش بعد فرایند اتصال و نکات مرتبط با آن می پردازیم.

نقشه لوله گذاری برق ساختمان

نکات مهم در لوله گذاری برق ساختمان

برای لوله گذاری برق ساختمان باید موقعیت آن تعیین شود. اگر میخواهید لوله های فولادی را به سقف یا ناحیه دیوار اتصال دهید باید از اتصالات سازه ای استفاده کنید. در بخش قبل در مورد انواع اتصالات نظیر سی چنل ها، راد گالوانیزه، بست های اسپید و بست چنگالی توضیحات مختصری ذکر شد. اما در فرایند اتصال ابتدا سی چنل ها به سقف یا دیوار اتصال می یابند.

بعد از آن برای پشتیبانی از لوله ها و کابل ها بست های چنگالی در داخل قطعات قرار میگیرند. اگر میخواهید یک سیستم آویز را احداث کنید معمولا رادهای گالوانیزه همراه با بست اسپید نصب میشوند. انتخاب یک تیم کاری با تجربه و حرفه ای باعث میشود که لوله گذاری برق ساختمان به درستی و طبق اصول و استانداردهای تعریف شده تکمیل شوند.

گروه صنعتی رفیع عرضه کننده انواع لوله برق

مشتریانی که میخواهند یک پروژه کابل کشی ایمن و با کیفیت را تکمیل کنند، گروه صنعتی رفیع می تواند متنوع ترین انواع لوله برق در سایزبندی های مختلف را در اختیار آنان قرار دهد. این لوله ها در گروه لوله های فولادی پلیمری و همچنین خرطومی دسته بندی می شوند که با قیمت مناسب به فروش میرسند. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی و همچنین آگاهی از قیمت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات