گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

دستگاه خم کن لوله فولادی برق چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟

دستگاه خم کن لوله فولادی برق چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟

دستگاه خم کن لوله فولادی برق چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟

دستگاه خم کن لوله فولادی برق زمانی استفاده می‌شود که شما می‌خواهید یک تغییر زاویه جزئی را در سطح لوله ایجاد کنید تا از این طریق بتوانید به مسیریابی دقیق کابل‌ها و سیم‌های الکتریکی برق بپردازید. همانطور که می‌دانید معماری‌های مختلف سازه شرایطی را فراهم می‌کند تا شما جهت‌های گوناگونی را برای هدایت کابل‌ها انتخاب کنید. لذا بر همین اساس باید لوله‌ها نیز دارای زوایای گوناگونی باشند.

به بیان ساده‌تر در همه موارد مسیرهای مستقیم برای لوله کشی برق انتخاب نمی‌شود. بلکه امکان دارد کابل‌ها در چندین جهت در داخل لوله‌ها مسیریابی شود. در چنین حالتی است که دستگاه خم کن لوله فولادی برق به کار می‌آید و می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. اینکه این دستگاه‌ها دقیقاً چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارند در ادامه مقاله به شرح و توضیح آنها می‌پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده یک دستگاه لوله خم کن دستی

دستگاه خم کن لوله فولادی برق ابزاری است که در صنعت برق کشی برای شکل دادن به لوله های فلزی مانند لوله های برق در زوایا و منحنی های خاص بدون ایجاد آسیب یا تغییر شکل استفاده می شود. در حالی که طرح ها ممکن است کمی بین تولید کنندگان متفاوت باشد، اجزای ضروری یک دستگاه خم کن لوله ای دستی معمولاً عبارتند از موارد ذیل است:

  • قاب پشتیبانی، ساختاری برای دستگاه فراهم می کند که مکانیزم خمشی را در خود جای می دهد. معمولاً از مواد بادوام مانند فولاد برای مقاومت در برابر نیروهای وارد شده در خم شدن لوله های فلزی ساخته می شود.
  • از یک اهرم برای اعمال نیرو به لوله استفاده می شود و باعث خم شدن آن در اطراف یک شعاع از پیش تعیین شده می شود. اهرم معمولاً به اندازه کافی بلند است تا نیروی کافی برای خم شدن بدون تلاش بیش از حد فراهم کند.
  • شکل دهنده های خمشی، قالب های قابل تعویض هستند که شعاع خم را تعیین می کنند. آنها در اندازه های مختلف برای قرار دادن قطرهای لوله مختلف و زوایای خمشی موجود هستند.
  • کانال خمشی، قطعاتی هستند که لوله در این کانال قرار می گیرد، که آن را به آرامی در فرآیند خمش هدایت می کند و باعث دقت خمش می شود.
  • بسیاری از ماشین های خم کن دستی دارای یک مقیاس درجه هستند که به کاربر اجازه می دهد زوایای دقیق را هنگام خم کردن لوله ها اندازه گیری و تکرار کند.
  • یک مکانیزم قفل کننده در دستگاه وجود دارد. این ویژگی کانال را در هنگام خم شدن محکم می کند تا از لغزش جلوگیری کند و باعث خم شدن دقیق و بدون نقص شود.
  • استفاده از دسته یا گریپ در دستگاه خم کن لوله فولادی برق باعث می شود یک دستگیره راحت و ارگونومیک برای کاربر فراهم شود تا بتواند اهرم خمشی را به طور موثر به کار بیاندازد.
مقاله پیشنهادی:   گلند فلزی چیست؟ آشنایی با انواع و قیمت گلند فلزی کابل

به طور کلی، لوله خم کن ابزاری ساده و در عین حال مؤثر برای شکل دادن به لوله‌های فلزی است که آن را به یک قطعه ضروری در پروژه‌های برقی و ساختمانی تبدیل می‌کند. حال آنکه برای انواع لوله خرطومی کاربردی ندارند.

اجزای تشکیل دهنده یک دستگاه لوله خم کن دستی

عدم آسیب رساندن به لوله فولادی برق در حین خمش

از ویژگی‌های بسیار مهم و منحصر به فردی که دستگاه خم کن لوله فولادی برق دارد این است که در فرایند خمش و ایجاد زاویه در لوله هیچ نوع آسیب ساختاری ایجاد نمی‌شود. بدان معنا که لوله‌ها دچار شکستگی، ترک و دیگر آسیب‌ها نمی‌شوند. مراحل اجرایی خمش به این صورت است که لوله‌ها با قرار گرفتن در کانال مخصوص و اعمال نیروی کنترل شده به صورت تدریجی و با زاویه ملایم خم می‌شوند. در نتیجه شما می‌توانید آن زاویه دلخواهی که در لوله‌ها می‌خواهید را ایجاد کنید. در فرایند تولید لوله برق نیز سعی می‌شود کیفیت آلیاژ محصول برای جلوگیری از آسیب به ساختار آن حفظ شود.

البته بستگی به اعمال نیرو و قالب‌های زاویه سازی دارد که در دستگاه خم کن لوله فولادی برق تعبیه شده است. این قالب‌ها به صورت یک محور دایره شکل هستند که لوله‌ها در شعاع مشخص زاویه‌دار خواهند شد. پس اگر تا حدودی کار با این دستگاه‌ها را بدانید می‌توانید سایزبندی‌های گوناگونی از این لوله‌ها را خمسازی کنید.

دستگاه لوله خم کن از چه ابعاد و سایزی پشتیبانی می‌کند؟

همانطور که می‌دانید سایزبندی‌ها و ابعاد گوناگونی برای لوله فولادی برق وجود دارد. در واقع این ابعاد به دلیل تنوع سایز و قطرهای متفاوت نیازمند لوله‌ها با ابعاد گوناگون هستند. هر چقدر که ابعاد و سایز لوله‌ها افزایش پیدا می‌کند شما باید اعمال نیروی بیشتری برای خمش آنها ایجاد کنید. در کنار این‌ها در مواردی ممکن است به جای استفاده از دستگاه خم کن لوله فولادی برق شما از تجهیزات ماشینی بهره ببرید.

مقاله پیشنهادی:   ویژگی‌ها و مشخصات لوله مناسب برای فنس کشی

زیرا این دستگاه‌ها با اعمال نیروی هیدرولیک و برقی می‌توانند فشار بالاتری را برای خم کردن لوله‌های سایز بزرگ و با ضخامت بیشتر ایجاد کنند. اما لوله‌های برق غالباً ضخامت به نسبت کمتری دارند و می‌ توان تعدادی از سایزهای آنها را به روش دستی خمکاری کرد. از جمله سایزهای رایج می‌توان به ابعاد ۱۶ میلیمتر، ۲۰ میلیمتر، ۲۵ میلیمتر، ۳۲ میلیمتر اشاره کرد.

جدول سایز لوله برق نیز تنوع بالایی دارد و بهتر است ابعاد آنها را نیز بررسی کنید. این دستگاه‌ها تنها منحصر به خمسازی لوله‌های برق نیستند بلکه می‌توان طیف گسترده‌ای از لوله‌هایی که برای پروژه‌های گوناگون همچون طراحی و ساخت سازه‌های گلخانه‌ای و غیره هستند را نیز استفاده کرد.

عدم آسیب رساندن به لوله فولادی برق در حین خمش

دقت بالا و کاربری سریع خم کن لوله فولادی

همه لوله ها باید با دقت بالا با دستگاه خم کن لوله فولادی برق خمکاری شوند. هرگونه انحراف و مقیاس اشتباه می‌تواند مسیریابی کابل‌های برق را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه می‌توان از انواع اتصالات لوله برق برای تغییر جهت لوله‌ها استفاده کرد اما برخی از اتصالات مانند زانوی دوردار یک نوع لوله اتصال به نسبت کوتاه است که با زاویه ۹۰ درجه و با یک انحنای ملایم خمکاری شده است.

این اتصال در بین شاخه‌های لوله فولادی برق قرار می‌گیرد و باعث خمش می‌شود. در مجموع این دستگاه‌ها به دلیل نوع ساختار خود کاربری سریعی دارند و افراد می‌توانند به سرعت تعداد بالایی از لوله‌ها را بدون آسیب رساندن به آنها و با دقت بالا زاویه دهی کنند.

گروه صنعتی رفیع عرضه کننده سایزبندی‌های کامل انواع لوله فولادی برق

مشتریانی که به دنبال ابعاد کاملی از لوله‌های فولادی برق و همچنین محصولات مرتبط دیگر همچون لوله پی‌وی‌سی برق و از همه مهمتر اتصالات و تجهیزات اتصال دهنده لوله‌ها به سازه هستند گروه صنعتی رفیع در خدمت آنها می‌باشد. شما می‌توانید با کیفیت‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین لوازم پشتیبانی کابل را چه از نوع لوله برق و چه از نوع انواع سینی‌ها و نردبان‌ها از این مجموعه خریداری کنید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره‌های جامع به مشتریان هستند. پس با ما در تماس باشید.

مقاله پیشنهادی:   سینی کابل چیست؟ | مزایا و روش نصب

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات