گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

نگهدارنده کابل برق؛ بررسی انواع، ساختار و ویژگی‌ها

نگهدارنده کابل برق؛ بررسی انواع، ساختار و ویژگی‌ها

نگهدارنده کابل برق؛ بررسی انواع، ساختار و ویژگی‌ها

نگهدارنده کابل برق یکی از وسایل حیاتی و مهمی است که در سیستم‌های کابل کشی به وفور استفاده می‌شوند. این قطعات به نسبت کوچک زمانی استفاده می‌شوند که شما می‌خواهید کابل‌ها را در موقعیت‌های مختلف نظیر سقف، دیواره‌ها و دیگر نقاط سازه کاملاً پایدار نگه دارید. مدل‌ها و نمونه‌های متنوعی از این قطعات نگهدارنده طراحی و ساخته شده است که هر کدام بر اساس نوع پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله می‌خواهیم انواع بست نگهدارنده کابل برق را همراه با ویژگی‌ها و مشخصات فنی آنها شرح دهیم تا کاملاً با مدل‌هایی که امروزه طراحی و ساخته شده‌اند آشنا شوید.

انواع بست نگهدارنده کابل برق

بست‌های نگهدارنده کابل برق به چند گروه کلی طبقه‌بندی می‌شوند. این بست‌ها می‌توانند از متریال آلیاژی فلزی طراحی و ساخته شوند. حال آنکه برخی از مدل‌های آن کاملاً از مواد پلیمری یا پلاستیکی هستند. مدل‌هایی که از مواد آلیاژی ساخته می‌شوند از نوع بست چنگالی یا چنگکی می‌باشند. نمونه‌های دیگر به شکل بست‌های کمربندی هستند که همراه با پیچ‌های مخصوص استفاده می‌شوند. برخی دیگر از این بست‌ها با وجود ساختار پلاستیکی با پیچ‌های فلزی به دیوار نصب و سپس کابل‌ها درون آنها محکم می‌شوند. شرح المان‌های فنی آنها در بخش بعد ذکر خواهد شد.

بست نگهدارنده کابل برق از نوع چنگکی

بست‌های چنگالی از رایج‌ترین قطعاتی هستند که در گروه انواع نگهدارنده کابل برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بست‌ها در نمونه‌های بست عایق‌دار و بدون عایق طبقه‌بندی می‌شوند. معمولاً مدل‌های عایق‌دار آنها برای نگه داشتن کابل‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین نمونه‌های بدون عایق زمانی استفاده می‌شوند که شما از لوله‌های فولادی برق برای هدایت و مسیریابی کابل‌های برق استفاده می‌کنید. بست‌های چنگکی به قطعات مکمل دیگر نیز احتیاج دارند که سی چنل‌ها یا یونسترات ها هستند.

مقاله پیشنهادی:   بوشن فلزی چیست؟ چه مشخصات فنی و ویژگی های ساختاری دارد؟

سی چنل‌ها به ناحیه سقف یا دیواره‌ها به شکل عمودی یا افقی اتصال می یابند. بست‌های چنگالی نیز به دلیل داشتن پایه‌های چنگکی در داخل این سی چنل‌ها قرار می‌گیرند و در لبه آنها قفل می‌شوند. در حال حاضر بست چنگالی به عنوان پایدارترین و مقاوم‌ترین بست‌ها با توجه به ساختار فلزی که دارند شناخته شده هستند. در هر محور سی چنل شما می‌توانید تعداد زیادی از این بست‌ها را قرار دهید تا در یک خط اتصال چندین نگهدارنده کابل برق را تعبیه کنید. این کار می‌تواند مدیریت کابل‌ها را سهل و آسان کند و باعث نظم شبکه کابل کشی شوند.

بست نگهدارنده کابل برق از نوع کمربندی

بست نگهدارنده کابل برق از نوع کمربندی

این نوع از بست‌ها یک ساختار به نسبت جدیدی دارند. به این صورت که ابتدا یک پیچ مخصوص که در قسمت انتهای آن متصل به یک بست کمربندی می‌باشد در ناحیه دیوار قرار می‌گیرد. نوارهای کمربندی غشای به نسبت نازکی دارند. بنابراین پس از محکم شدن آسیبی را به کابل های برق وارد نمی‌کنند. نکته مهمی که در استفاده از این بست ها باید در نظر داشته باشیم این است که پس از محکم شدن بست کمربندی دیگر قابلیت باز شدن ندارند. مگر اینکه شما غشای پلیمری را کاملاً برش دهید.

برای اتصال آنها محدودیت چندانی وجود ندارد. زیرا امکان نصب به ناحیه سقف و دیواره‌ها را دارند و با دریل کردن دیوار می‌توان این بست‌ها را نصب کرد. شما می‌توانید در داخل هر کمربند تعداد بالایی از کابل‌ها را به صورت یکجا قرار دهید. معمولاً رشته سیم‌های مختلف به این شکل مسیریابی می‌شوند. اما اگر شبکه شما بسیار گسترده است ممکن است احتیاج به انواع لوله برق نظیر لوله خرطومی‌ها داشته باشید.

مقاله پیشنهادی:   خرید لوله فولادی برق گالوانیزه گرم و سرد + بررسی نکات خرید

بست نگهدارنده کابل برق دارای ساختار رولپلاک

بست نگهدارنده کابل برق دارای ساختار رولپلاک

یکسری از انواع بست نگهدارنده کابل برق به شکل کاملاً مهندسی شده طراحی و ساخته شدند. یعنی شما می‌توانید این بست‌ها را کاملا ادغام شده با انواع رولپلاک‌ها ببینید. این رولپلاک‌ها کاملا پلاستیکی و پلیمری طراحی شدند. در قسمت بالای آنها یک ساختار لوله‌ای یا گیره‌ای مانند وجود دارد که کابل‌ها در داخل این گیره‌ها قرار می‌گیرند.

برای استفاده از این نوع بست ابتدا شما باید ناحیه دیوار را با سر دلر مخصوص سوراخ کاری کنید. بعد از آن رولپلاک‌ها داخل سوراخ قرار می‌گیرند و با قرار دادن کابل‌ها و سپس استفاده از یک پیچ برای محکم کردن رولپلاک داخل دیوار پایدار می‌شوند. معمولاً این بست‌ نگهدارنده کابل برق قابلیت پشتیبانی از کابل های به نسبت قطور را دارند. البته سایزبندی‌های گوناگونی برای این بست‌ها وجود دارند که متناسب با ابعاد کابل انتخاب می‌شوند.

گیره نگهدارنده کابل برق

گیره نگهدارنده کابل برق

گیره نگهدارنده کابل برق همانند محصولات معرفی شده از جنس پلیمرهای ساختار یافته بسیار محکم و با کیفیت می‌باشند که پس از نصب باعث پایدار نگه داشتن کابل‌ها می‌شوند. این بست‌ها می‌توانند مسیرهای عمودی و افقی کابل‌ها را پشتیبانی کنند. یعنی اگر شما می‌خواهید کابل‌ها را از قسمت پایین به بالا یا چپ به راست یا بالعکس مسیریابی کنید این نوع از گیره‌های نگهدارنده کاربردی هستند. در مورد این بست های نگهدارنده نیز این ویژگی وجود دارد.

معمولاً برای نصب و اتصال آنها از پیچ استفاده می‌شود تا کاملاً بر روی دیوار محکم شوند. بعد از نصب آنها شما می‌توانید کابل‌ها را درون این گیره‌ها قرار دهید. این بست‌ها حتماً باید در فواصل مناسب نسبت به یکدیگر قرار بگیرند. اگر شما بخواهید گیره نگهدارنده کابل برق را در فاصله‌های طولانی نصب کنید در آن صورت کابل‌ها نمی‌توانند به شکل استاندارد و پایدار بمانند. پس بر اساس سایزی که کابل‌ها دارند فاصله‌های نصب نیز باید مناسب باشد.

مقاله پیشنهادی:   لوله فولادی سیاه چیست و در چه ابعادی عرضه میشود؟

همونطور که گفته شد این بست‌ها زمانی استفاده می‌شوند که شما کابل‌ها را بدون لوله‌های برق می‌خواهید در سازه مسیریابی کنید. حال اگر نوع پروژه به گونه‌ای است که حتماً باید از لوله‌ها استفاده کنید در آن صورت نوع بست‌ها نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای انواع لوله خرطومی از بست فلکسیبل استفاده می‌شود. حال آنکه برای لوله‌های فولادی بست اسپیت، بست چنگالی، رادهای گالوانیزه و سی چنل‌ها باید همزمان استفاده شوند.

فروش متنوع‌ترین بست‌های لوله برق و کابل در گروه صنعتی رفیع

گروه صنعتی رفیع با داشتن یک تیم قوی در حوزه فروش انواع تجهیزات پشتیبانی کابل بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهد. این مرکز همچنین در زمینه طراحی و تولید نیز فعالیت مستمر در چهارچوب استانداردهای تعریف شده بین‌المللی دارد. شما می‌توانید در همین وب سایت محصولات گوناگون این مرکز را ببینید. برای آگاهی از قیمت می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات