گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

سیم کشی ساختمان؛ قطعات و تجهیزات مورد نیاز و نحوه اجرا

سیم کشی ساختمان؛ قطعات و تجهیزات مورد نیاز و نحوه اجرا

سیم کشی ساختمان؛ قطعات و تجهیزات مورد نیاز و نحوه اجرا

سیم کشی ساختمان یکی از اقدامات بسیار مهم در سازه‌های مختلف نظیر ساختمان‌های صنعتی، تجاری و همچنین منازل می‌باشد. از طریق سیم کشی شما می‌توانید با امنیت بالا از جریان برق استفاده کنید و بسیاری از تجهیزات و قطعاتی که برای خدمات رسانی به شما استفاده می‌شوند را راه‌اندازی کنید.

اما برای سیم کشی ساختمان یکسری اصول و قواعد وجود دارد که حتماً کارشناسان و تکنسین‌های اجرایی به آن واقف هستند. در این مقاله می‌خواهیم یک راهنمای کاربردی در جهت انتخاب قطعات مورد نیاز و همچنین نکات نصب و اتصال ارائه دهیم. پس اگر می‌خواهید یک سیم کشی موفق و با امنیت بالا را داشته باشید حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

نقش لوله‌های برق در سیم کشی ساختمان

در فرایند سیم کشی ساختمان علاوه بر آنکه باید متناسب با جریان مورد نیاز به خرید سیم‌ها و کابل‌های برق بپردازید لازم است انتخاب صحیحی نسبت به لوله‌های برق داشته باشید. لوله‌های برقی تنوع بسیار بالایی دارند که هر کدام بر اساس شرایط محیط و ویژگی‌های که در فضای پیرامون کابل‌ها وجود دارد انتخاب می‌شوند.

اگر می‌خواهید به سیم کشی و کابل کشی در محیط‌های صنعتی بپردازید بهترین لوله‌ها لوله‌های فولادی، پلیمری که در دو گروه لوله خم سرد و خم گرم طبقه‌بندی می‌شوند. این لوله‌ها می‌توانند بهترین حفاظت فیزیکی را از سیم‌ها و کابل‌های برق به عمل آورند. در مورد محیط‌های دیگر مانند منازل و ساختمان‌های کم تنش برای راه‌اندازی انواع سیستم‌ها غالباً از لوله خرطومی استفاده می‌شود.

این لوله‌ها نیز طبقه‌بندی‌های مختلف دارند که می‌توانند در گروه لوله خرطومی پلیمری، لوله فلکسیبل فلزی و لوله فلکسیبل روکش‌دار قرار بگیرند. البته در لوله گذاری برق ساختمان از لوله‌های پی‌وی‌سی نیز زمانی که می‌خواهید کابل‌ها را از قسمت منبع تغذیه به داخل سازه هدایت کنید استفاده می‌شود. اما کارشناسان با ارزیابی نوع سیم کشی و ابعاد آنها تعیین می‌کنند که چه نوع لوله‌هایی در پروژه مورد نیاز است.

نقش لوله‌های برق در سیم کشی ساختمان

استفاده از انواع جعبه تقسیم ها جزو اصول سیم کشی ساختمان

برای هر نوع سیم کشی ساختمان حتماً باید از جعبه تقسیم‌ها استفاده شود. این باکس‌ها نمونه‌های گوناگونی دارند که پرکاربردترین آنها جعبه تقسیم گالوانیزه، جعبه تقسیم آلومینیومی و جعبه تقسیم پلاستیکی یا پی‌وی‌سی است. هر سه این‌ها می‌توانند اتصالات امنی را برای سیم‌ها و کابل‌های برق ایجاد کنند. این باکس‌ها در داخل خود از طریق ترمینال‌هایی که نصب شده است باعث ایجاد اتصالات در سیم‌های برق ‌می شوند. معمولاً لوله‌های برقی نیز به سمت این باکس‌ها برای حفاظت از کابل‌ها مسیریابی و هدایت می‌شوند.

در یک پروژه سیم کشی ساختمان گسترده امکان دارد لازم باشد که شما از تعداد زیادی باکس تقسیم استفاده کنید. این باکس ها به شکل روکار یا توکار قابل نصب هستند. خوشبختانه شما می‌توانید انواع لوله‌ها نظیر لوله خرطومی برق، لوله‌های فولادی و لوله‌های پی‌وی‌سی را نیز به این باکس‌ها اتصال دهید. البته برای اتصال لوله خرطومی غالباً نیاز به انواع اتصالات دیگر نظیر گلند است که می‌توانند مانع جدا شدن لوله‌ها از بدنه جعبه تقسیم شوند.

برای انتخاب نوع جعبه تقسیم نیز بستگی به منطقه مربوطه دارد. بطوریکه معمولاً در ساختمان‌های تجاری و مسکونی امکان دارد از جعبه تقسیم برق ساختمان فلزی و در مواردی پلاستیکی استفاده شود. از طرفی در محیط‌های صنعتی که با تولید مواد منفجره سر و کار دارند غالباً از جعبه تقسیم ضد انفجار استفاده خواهد شد.

روش سیم کشی ساختمان به صورت توکار

معمولاً بسیاری از پروژه‌های سیم کشی ساختمان به شکل توکار است. اما اگر بخواهید به شکل روکار کابل‌ها و سیم‌های برق را هدایت کنید همان قطعاتی که معرفی شده‌اند نظیر لوله‌های فولادی و پی‌وی‌سی همچنین لوله‌های خرطومی فلزی روکش‌دار و مدل‌های معمولی کاربرد دارند. در بخش داخلی سازه یا توکار نیز برخی از این لوله‌ها قابل استفاده هستند. پروژه‌های ساده‌تر نظیر سیم کشی منازل از لوله‌های خرطومی پلیمری استفاده می‌شود. این لوله‌ها به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند می توانند مسیریابی دقیقی را برای سیم‌ها و کابل‌های برق ایجاد کنند.

از طرفی این لوله‌ها در بین مسیر خود احتیاجی به اتصالات بین لوله‌ای ندارند. حال آنکه برای لوله‌های فولادی معمولاً به انواع زانوها، سه راهی ها، چهارراه‌ها و دیگر قطعات اتصال دهنده نیاز است. شما می‌توانید با لوله‌های خرطومی علاوه بر سیم کشی بافت داخلی سازه به احداث سیستم‌های روشنایی در پروژه‌های روکار نیز بپردازید. در اغلب موارد پس از اتمام معماری ساختمان انجام چنین اقداماتی لازم و ضروری است.

استفاده از انواع جعبه تقسیم ها جزو اصول سیم کشی ساختمان

استفاده از تکنسین‌های اجرایی مجرب برای پروژه‌های سیم کشی

اگر آشنایی جزئی با سیم کشی ساختمان دارید هیچگاه مراحل کار را خود انجام ندهید. زیرا این اقدام از جانب شما می‌تواند معایب زیادی را در حین کار و پس از آنکه سیم کشی ساختمان به اتمام رسید به وجود آورد. همانطور که گفته شد انتخاب لوله‌ها باید بر اساس ویژگی‌های شبکه کابل کشی و سیم کشی داخلی باشد. در کنار این‌ها باکس‌های برق نیز نیاز به تخصص بالا در جهت برقراری اتصالات داخلی و ترمینال‌ها دارند.

همه این‌ها در کنار هم باید مطابق با استاندارد سیم کشی ساختمان رعایت شود. زیرا تاکید ما بر این است که پروژه‌های سیم کشی باید در یک بازه زمانی بلند مدت بدون عیب پایدار باقی بماند. در کنار خسارت احتمالی امکان دارد هزینه‌های زیادی را مبنی بر بازسازی مجدد متحمل کاربران و مدیران مجموعه‌های کاری و صنعتی کند. پروژه‌های سیم کشی بسیار متنوع هستند.

در کنار قطعاتی همچون باکس‌ها و جعبه تقسیم‌ها احتمال دارد برای نصب کلید و پریزهای هوشمند احتیاج به قوطی کلید برق داشته باشید که در بافت داخلی سازه نصب می‌شود. برای راه‌اندازی یک سیستم اطفاء حریق نیز روند سیم کشی متفاوت است. دوربین‌های مداربسته، هدایت سیم‌ها در سقف‌های کاذب و غیره همگی پروژه‌هایی هستند که مقوله‌های جداگانه ای مبنی بر نوع سیم کشی را دارند.

فروش انواع لوله برق با کیفیت بالا و قیمت مناسب در گروه صنعتی رفیع

از آنجایی که در پروژه‌های سیم کشی ساختمان لوله های برقی جزو قطعات کلیدی محسوب می‌شوند گروه صنعتی رفیع به عنوان تولید کننده و فروشنده توانسته است تمامی محصولات را به صورت مستقیم از تولید به مصرف به مشتریان گرامی عرضه کند. شما می‌توانید برای انتخاب تجهیزاتی که برای شبکه‌های کابل‌کشی و سیم کشی احتیاج دارید را در کنار دریافت مشاوره از ما خریداری کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات