گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

ورق گالوانیزه فولادی چیست؟ (از کاربرد تا مزایا و عمر مفید آن)

ورق گالوانیزه فولادی چیست؟ (از کاربرد تا مزایا و عمر مفید آن)

ورق گالوانیزه فولادی چیست؟ (از کاربرد تا مزایا و عمر مفید آن)

ورق گالوانیزه یک ماده اولیه منحصر به فرد برای طراحی و ساخت بسیاری از تجهیزات و قطعات صنعتی است. این متریال همانطور که از نام آن مشخص است در یک فرآیند جداگانه گالوانیزه شده است. برای قطعات فلزی دو نوع مقاومت تعریف می‌شود. یک مقاومت مکانیکی یا ساختاری و دوم مقاومت شیمیایی است.

نوع اول به این دلیل است که ساختار فلزات در برابر اعمال نیرو، فشار و غیره شکل اولیه خود را حفظ کنند و مورد دوم برای زمانی است که هیچ گونه واکنش شیمیایی باعث تهدید فلزات نشود. اینکه دقیقا منظور نمونه های مطرح شده چیست؟ در ادامه به طور مفصل در مورد آن صحبت می‌کنیم.

مزایای ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه فولادی یکی از پرفروش‌ترین انواع ورق‌های فولادی موجود در بازار است که در تمامی صنایع از جمله صنایع برق، گاز، پتروشیمی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها دارای مزیت‌های زیادی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کمتر برای مقاوم سازی در برابر زنگ زدگی: ورق گالوانیزه گرم و سرد با پوشش دهی مناسبی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند، می‌توانند عمر مفید زیادی داشته باشند که این موضوع به نوبه خود در هزینه‌های اجرای این محصولات صرفه جویی می‌کند. گالوانیزه ورق‌های فولادی نسبت به سایر روش‌های ضد زنگ کردن این ورق‌ها، مقرون به صرفه‌تر است.
  • بازرسی آسان و حرفه‌ای: ورق‌های گالوانیزه می‌توانند به صورت سالیانه بازرسی شوند. بازرسی این ورق‌ها از طریق چشم نیز امکان پذیر بوده و نیازی به آزمایشات و تست‌های کیفیت با هزینه زیاد نیست.
  • سختی بسیار بالا: ورق گالوانیزه فولادی دارای پوشش بسیار سختی است که این بدان معنا است که می‌تواند در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد. علاوه بر این، این ورق‌ها در برابر خوردگی و مواد شیمیایی خورنده مقاوم‌اند.
  • تطبیق بسیار بالا: ورق‌های گالوانیزه با استانداردهای بین المللی ساخته می‌شوند و تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان بالایی دارند. به طور مثال امکان ساخت لوله گالوانیزه سبک و سنگین با کمک این ورق‌ها وجود دارد. از این رو می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده کرد.
  • دوستدار محیط زیست: ورق‌های گالوانیزه از جمله محصولات با دوام و با پایداری بالا هستند که می‌توانند در کارخانه‌های مختلف تولید شوند. جالب است بدانید که این محصولات در حمام مذاب تولید می‌شوند که برای تولید سایر ورق‌های گالوانیزه تا چندین بار قابل استفاده‌اند.
مقاله پیشنهادی:   جعبه تقسیم برق خانگی و برخی مشخصات فنی آن

عمر مفید ورق فولادی گالوانیزه

با توجه به پوشش به کار رفته برای ورق گالوانیزه مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این ورق‌ها زنگ بزنند یا از بین بروند. عمر مفید این ورق‌های گالوانیزه در حالت معمول ۲۰ تا ۳۰ سال است. اگر به درستی از این ورق‌ها نگهداری شود و در محیط‌های خشک و دور از باران و رطوبت مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند تا ۷۰ سال عمر مفید داشته باشند. بنابراین، عمر مفید این ورق‌ها تا حد زیادی به نحوه نگهداری و کیفیت اولیه آن‌ها دارد؛ اما آن چیزی که بدیهی این است که این ورق‌ها نسبت به ورق‌های فولادی معمولی چندین برابر عمر مفید بیشتر دارند.

مقاومت مکانیکی یا ساختاری ورق گالوانیزه چگونه است؟

ورق های گالوانیزه از لحاظ نوع متریال ساخت از جنس فولاد کربنی هستند. اصولا این نوع آلیاژ ساخت شده از مشتقات آهن می‌باشد. به این مفهوم که ترکیبات آهن با درصدی از کربن تشکیل دهنده فولاد است. پس مقاومت مکانیکی و ساختاری که برای ورق های گالوانیزه انتظار داریم کاملا فراهم است.

در اثر اعمال نیروی کشش و حتی ضربه در یک محدوده مشخص آسیبی به این نوع فلزات وارد نمی شود. پس اگر می‌خواهید پروژه های صنعتی را با این متریال تکمیل کنید بهترین ماده را انتخاب کرده اید.

مقاومت مکانیکی یا ساختاری ورق گالوانیزه چگونه است؟

مقاومت شیمیایی ورق گالوانیزه

مقاومت شیمیایی ورق گالوانیزه بدان معنا است که تاثیر تدریجی رطوبت روی این فلز کاملا خنثی خواهد شد. معمولا رطوبت و اتمسفر محیط برای آنکه باعث زنگ زدگی فلز شوند یک فرایند تدریجی و بلندمدت نیاز دارند. بطوریکه اگر یک فلز آهن را در بلندمدت در یک فضای مرطوب قرار دهید پس از سپری شدن دوره زمانی شاهد زنگارها و لایه های خوردگی در فلز خواهید شد. اما پوشش های گالوانیزه بر روی ورق های فولادی کاملا این تاثیر مخرب تدریجی را متوقف می‌کنند و باعث ایجاد یک مقاومت شیمیایی در فلز می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:   بست لوله فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

فرایند تولید ورق گالوانیزه چگونه است؟

برای تولید ورق گالوانیزه پس از آنکه برش دهی ورق‌ها انجام شد یک پروسه پاکسازی روی فلز انجام می‌شود. به این صورت که ورق های فولادی نباید دارای هیچگونه آلودگی یا مواد روغنی در سطح خود باشند. زیرا در این صورت چسبندگی مواد زینک کاهش پیدا می‌کند.

بعد از آماده سازی آلیاژ آنها را در یک محلول حاوی زینک مذاب قرار می‌دهند. این روش غالبا به عنوان گالوانیزه غوطه وری گرم است. مواد زینک مذاب دمای به نسبت بالایی دارند و به واسطه حرارت خود می‌توانند با شدت چسبندگی بالا تمام منافذ فلز را در بربگیرند. ورق های فولادی با قرار گرفتن در یک حوضچه مملو از زینک کاملا گالوانیزه می‌شوند و بعد از خشکی آماده شکل دهی و ساخت تجهیزات مختلف هستند.

البته این نوع فرآیند پوشش دهی برای تولید لوله گالوانیزه نیز استفاده می‌شود. در حال حاضر ما سه نوع لوله برق داریم که شامل لوله گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه سرد و همچنین لوله فولادی مشکی می‌باشد.

فرایند تولید ورق گالوانیزه چگونه است؟

استفاده از ورق گالوانیزه برای تولید انواع سینی کابل

یکی از قطعات بسیار پرکاربردی که برای پشتیبانی و حمایت از کابل های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد سینی های کابل است. این سینی‌ها زمانی استفاده می‌شوند که شما می‌خواهید در ارتفاعات بلند سازه کابل های برق را مسیریابی و هدایت کنید. جنس و متریال ساختاری این سینی‌ها کاملا از ورق گالوانیزه گرم است. برای تولید سینی کابل با استفاده از این ورق‌ها طی یک فرآیند ماشین کاری جداگانه پانچ می‌شود.

به این صورت که پس از گالوانیزه کردن ورق‌ها آنها را با استفاده از دستگاه های هیدرولیک سوراخ کاری می‌کنند. به این صورت که تمام بخش های مختلف ورق سوراخ می‌شوند. اصولا این کار باعث ایجاد جریان هوا در محفظه داخلی سینی خواهد شد که باعث جلوگیری از افزایش دمای کابل‌ها می‌شود.

بعد از آن مراحل خمکاری آغاز می‌شود. در حال حاضر سینی های کابل به صورت ۴ خم و ۶ خم ساخته می‌شوند. انجام مراحل خمکاری باعث شکل دهی سینی‌ها می‌شود. البته در کنار ساخت سینی‌ها نیز می‌توان از این ورق‌ها برای طراحی اتصالات آنها نیز استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی:   در مورد براکت سینی کابل بیشتر بدانید!

تولید انواع اتصالات با استفاده از ورق گالوانیزه

اتصالات مختلفی وجود دارد که هرکدام با استفاده از ورق گالوانیزه طراحی و ساخته شده اند. از جمله برخی از این قطعات عبارتند از بست چنگالی، بست اسپیت و همچنین سی چنل‌ها هستند. در واقع اینها با ضخامت های خاصی از ورق های گالوانیزه تولید می‌شوند. به این صورت که ممکن است ضخامت ورقی که برای ساخت بست چنگالی استفاده می‌شود با ضخامت ورق سی چنل‌ها متفاوت باشد. در مجموع همگی از ورق های فولادی مشتق شده اند.

تولید انواع اتصالات با استفاده از ورق گالوانیزه

ساخت و تولید جعبه تقسیم گالوانیزه

برای ساخت انواع جعبه تقسیم گالوانیزه در سایزبندی های مختلف ورق های فولادی گالوانیزه شده جزو متریال اولیه انتخاب می‌شوند. باکس های فلزی برای ایجاد انشعابات مختلف در مسیر کابل کشی و شبکه های برق رسان کاربردهای فراوانی دارند. تمام اجزای این جعبه‌ها حتی درپوش های آنها نیز کاملا از ورق گالوانیزه شده است. به واسطه ضخامت کنترل شده که این ورق‌ها دارند باعث کاهش وزن جعبه‌ها شده اند. بنابراین به راحتی قابلیت نصب در نقاط مختلف سازه را دارند.

طراحی قوطی کلید برق

قوطی کلیدها لوازمی هستند که برای راه اندازی انواع کلید و پریز هوشمند استفاده می‌شوند. این قوطی‌ها قابلیت پشتیبانی از انواع لوله برق را نیز دارند. در بدنه آنها محل ورود انواع لوله‌ها نیز تعبیه شده است. ورق گالوانیزه به جهت ضخامت اندکی که دارد گزینه ایده آلی برای ساخت سایزبندی های گوناگون قوطی کلیدها هستند. از همه مهمتر امکان نصب و کارگذاری در داخل سازه یا حالت توکار دارند.

فروش انواع تجهیزات شبکه برق رسان در گروه صنعتی رفیع

در گروه صنعتی رفیع انواع سینی کابل، نردبان کابل، لوله فولادی برق، قوطی کلید، جعبه تقسیم همراه با اتصالات مرتبط با بهترین کیفیت و سایزبندی های گوناگون به مشتریان عرضه می‌شود که دارای قیمت مقرون به صرفه هستند. شما می‌توانید با یک هزینه تمام شده مناسب پروژه های صنعتی خود را تکمیل کنید. کارشناسان ما در زمینه فروش سعی می‌کنند کامل ترین اطلاعات را در قالب مشاوره تخصصی به شما ارائه دهند تا بتوانید یک تجربه خرید موفق داشته باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات