گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

ایمنی سیم کشی ساختمان، راهنمای کاربردی برای جلوگیری از خطرات

ایمنی سیم کشی ساختمان، راهنمای کاربردی برای جلوگیری از خطرات

ایمنی سیم کشی ساختمان، راهنمای کاربردی برای جلوگیری از خطرات

در فرایند سیم کشی برق ساختمان، رعایت اصول ایمنی مهمترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی افراد و تجهیزات است. با انجام نکات اصولی می‌توان از جان افراد در حین و بعد از انجام کار محافظت کرد. گاهی با وجود مراقبت‌های لازم، خطرات حادثه ساز جبران ناپذیری در ساختمان اتفاق می‌افتد. یکی از مهمترین دلایل این امر، عدم استفاده از تجهیزات مرغوب و استاندارد می‌باشد. در نظر داشته باشید که تمامی پیمانکاران و افراد متخصص در این زمینه ملزم به استفاده از تجهیزات استاندارد و باکیفیت هستند؛ با این وجود به دلیل ماهیت جریان برق و میزان حساسیت آن، امکان بروز حوادث آسیب زننده برای افراد و تاسیسات وجود خواهد داشت.

بنابراین توصیه می‌کنیم با تکیه بر راهنمای جلوگیری از خطرات برق کشی ساختمان، از بروز هرگونه اختلال و آسیب در این جریان پیشگیری نمایید؛ با ما همراه باشید.

راه‌های پیشگیری از بروز خطر در هنگام سیم کشی

برقکاران و افراد متخصص در زمینه سیم کشی، با رعایت موارد زیر می‌توانند از آسیب دیدن تجهیزات و افراد جلوگیری نمایند:

  • استفاده از تجهیزات مناسب: با توجه به ماهیت جریان الکتریکی، احتمال برق گرفتگی یا تشکیل جرقه در حین انجام کار وجود خواهد داشت. بنابراین لازم است افراد در حین انجام کار، از دستکش غیررسانا، لباس و عینک محافظ چشم استفاده نمایند. علاوه بر این، احتمال ریزش مصالح و ابزارآلات در حین کار وجود داشته و افراد ملزم به استفاده از کلاه ایمنی برای جلوگیری از صدمات جانی خواهند بود. ایمنی سیم کشی ساختمان با استفاده از تجهیزات ضروری و رعایت نکات لازم، برقرار خواهد شد.
  • به کارگیری ابزار باکیفیت: تمامی کارهای فنی از جمله سیم کشی، به ابزار تخصصی نیاز خواهند داشت. وسایلی مانند فنرزن برقی، فازمتر، فنر سیم کشی، قیچی کابل بر و … برای سیم کشی ساختمان لازم و ضروری می‌باشند؛ بنابراین استفاده از تجهیزات باکیفیت و معتبر، موجب افزایش سرعت، کیفیت و ایمنی سیم کشی ساختمان خواهد شد. در نظر داشته باشید که ابزار نامرغوب عملکرد مناسبی نداشته و ممکن است به سیم‌ها و کابل‌های برق آسیب وارد کنند؛ در نتیجه خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد. یکی از راه‌های مطمئن برای جلوگیری از اتصال کابل‌ها و آتش سوزی، لوله کشی برق ساختمان خواهد بود.
لوله آهنی سبک: چرا به آن لوله مبلی می‌گویند؟ + مشخصات فنی
مطالعه

راه‌های پیشگیری از بروز خطر در هنگام سیم کشی

استفاده از کابل مناسب، یکی از مهمترین نکات برای تامین ایمنی سیم کشی ساختمان است. سایز کابل، کیفیت کابل و انتخاب کابل متناسب با شرایط محیط، امکان برق گرفتگی و آتش سوزی را به شدت کاهش خواهد داد. علاوه بر این، استفاده از لوله محافظ سیم برق و داکت و سینی کابل، موجب حفاظت و دسترسی ایمن به کابل خواهد شد.

  • بررسی محیط کار: از آنجایی که سیم کشی ساختمان در محیط‌های مختلف مانند زیرزمین و مکان‌های نزدیک به آب نیز انجام می‌شود، برای جلوگیری از برق گرفتگی و آسیب افراد لازم است محیط به دقت بررسی شود. با مشخص کردن محل عبور سیم و خطرات احتمالی، افراد برای انجام پروژه با آگاهی بیشتری اقدام کرده و از تجهیزات و روش‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب، استفاده می‌نمایند.
  • انجام پروژه با افراد متخصص: افرادی که تجربه زیادی در سیم کشی ساختمان دارند، نسبت به جزییات و خطرات احتمالی در انجام کار آگاهی کامل خواهند داشت. از این رو می‌توانند سیم کشی ساختمان را به بهترین شکل انجام دهند و در صورت بروز هرگونه مشکل، عیوب و ایرادات را به طور کامل برطرف نمایند. افراد متخصص برای سیم کشی بهترین و مطمئن‌ترین مسیرها را انتخاب کرده و از تجهیزات لازم برای جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده می‌نمایند.
  • رعایت فاصله استاندارد: ایمنی سیم کشی ساختمان نیاز به رعایت استانداردهایی دارد که در صورت عدم توجه به آنها، امکان بروز صدمات جدی ایجاد خواهد شد. بنابراین آشنایی و رعایت این استانداردها، نیاز به تعمیر و تعویض تجهیزات را به شدت کاهش خواهد داد. یکی از مهمترین استانداردها، ایجاد فاصله مناسب می‌باشد. برخی از فواصل مهم در سیم کشی برق به صورت زیر است:
  • فاصله تمامی کلیدها تا کف تمام شده ساختمان، ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر
  • فاصله جعبه فیوز تا کف ساختمان، ۱۵۰ تا ۱۷۰ سانتی‌متر
  • فاصله جعبه فیوز تا لوله‌های آب و گاز، ۱ متر
  • فاصله تمامی قوطی‌ها تا چهارچوب در، ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر
  • فاصله آویز لامپ از سقف، ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر
  • فاصله پنل و گوشی آیفون تا کف ساختمان، ۱۴۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر
  • اتصال صحیح سیم و کابل برق: برای سیم کشی برق به انشعاب‌گیری، برش و اتصال موقت یا دائم سیم‌های برق نیاز خواهید داشت. در صورتی که این کارها به صورت اصولی و با رعایت استانداردهای لازم انجام شوند، امکان بروز خطرات به شدت کاهش خواهد یافت. در نظر داشته باشید که جریان برق از برخی اجسام، بدن انسان و رطوبت به راحتی عبور خواهد کرد. در صورتی که حین اتصال سیم‌ها، شاخه‌ای لخت بماند، امکان برخورد به فلزات را داشته و خطر برق گرفتگی را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، به دلیل وجود رطوبت در نقاط مختلف ساختمان، اتصال غیر ایمن سیم‌های برق می‌تواند خطرات شدیدی ایجاد نماید.
فروش لوله خرطومی پلاستیکی با بهترین کیفیت و سایزبندی کامل
مطالعه

خرید تجهیزات لازم برای ایمنی سیم کشی ساختمان از صنایع رفیع

در نظر داشته باشید که استفاده از چسب برق، راهی مطمئن برای جلوگیری از حوادث نمی‌باشد؛ زیرا پس از گذشت زمان و در اثر استهلاک، امکان آسیب دیدن و جدا شدن چسب از سیم وجود خواهد داشت. کنارهم قرار گرفتن فاز و نول نیز می‌تواند جرقه‌ای به شدت رعد و برق ایجاد کند و آتش سوزی بزرگی را به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است با کمک تجهیزات مناسب مانند انبردست و کانکتور، اتصال دائم یا موقت سیم‌های برق را انجام دهید.

  • بررسی نهایی: پس از اتمام سیم کشی و قبل از دسترسی افراد به ساختمان، لازم است یکبار تمامی موارد لازم را بررسی نمایید. در نظر بگیرید که روشن شدن وسایل برقی نشان دهنده سیم کشی صحیح نبوده و لازم است پس از اتمام هر مرحله، آزمایشات لازم برای اطمینان از اتصال صحیح صورت پذیرد. ایمنی سیم کشی ساختمان به رعایت تمامی نکات و بررسی نهایی بستگی خواهد داشت.

خرید تجهیزات لازم برای ایمنی سیم کشی ساختمان از صنایع رفیع

گروه صنعتی رفیع مدت زیادی است در زمینه تولید تجهیزات پشتیبانی از کابل برق فعالیت می‌نماید. محصولات این مجموعه، همگی با استفاده از متریال مرغوب و بادوام تولید می‌شوند و به دلیل عرضه مستقیم، قیمتی مناسب‌تر از سایر فروشگاه‌ها خواهند داشت. شما می‌توانید سینی کابل، لوله خرطومی، انواع اتصالات لوله برق مانند: زانو، سه‌راهی، ریل چنگالی و … را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از مجموعه رفیع خریداری نمایید. در نظر داشته باشید که ایمنی سیم کشی ساختمان به کیفیت، مقاومت و طول عمر تجهیزات مورد استفاده بستگی خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم تجهیزات خود را از تولیدکننده‌ای معتبر و باسابقه تهیه نمایید. شما می‌توانید برای آشنایی با تمامی محصولات این مجموعه، به سایت رفیع مراجعه کنید.

جدول سایز لوله برق؛ مشخصات فنی و ویژگی های ساختاری
مطالعه

سخن آخر

ایمنی سیم کشی ساختمان به موارد مختلفی از جمله کیفیت تجهیزات و ابزار، رعایت اصول ایمنی، موقعیت شناسی و استفاده از افراد مجرب بستگی خواهد داشت. استفاده از ابزاری مانند لوله برق نه تنها موجب حفاظت و عبور صحیح کابل‌ها خواهد شد، بلکه ایمنی افراد و تجهیزات را افزایش خواهد داد. برای انجام سیم کشی ایمن و اصولی، لازم است از ابزار مناسب استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.