گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

تعداد سیم های مجاز در لوله برق، نکات کلیدی و استانداردها

تعداد سیم های مجاز در لوله برق، نکات کلیدی و استانداردها

تعداد سیم های مجاز در لوله برق، نکات کلیدی و استانداردها

تعداد سیم مجاز در لوله برق به عوامل متعددی بستگی دارد و توجه به این نکات در مراحل ساخت و ساز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هنگامی که به فکر ساخت یک ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی هستید، یکی از مهم‌ترین مراحل، تهیه لوله و سیم‌های برق است. همانطور که می‌دانید، هدف از به کارگیری لوله‌های برق، نگهداری از سیم‌ها و کابل‌ها درون آن‌ها و هدایت آن‌ها به نقاط مورد نظر است. در این مرحله، ضروری است که بدانید این لوله‌ها برای چه تعداد سیم و کابل در بخش‌های مختلف ساختمان مناسب هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد تعداد سیم مجاز در لوله برق به شما بدهیم.

انواع لوله‌های برق استاندارد را بشناسید!

لوله‌های برق استاندارد در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه می‌شوند، اما رایج‌ترین آن‌ها در ساختمان‌ها و مسیرهای مختلف، لوله‌های خرطومی و پی وی سی هستند. این لوله‌ها در رنگ‌ها و اندازه‌های متنوعی از ۱۱ تا ۲۱ تولید می‌شوند. به طور خاص، لوله‌های خرطومی در ابعاد ۱۱، ۱۳ و ۱۶ طراحی شده‌اند.

این لوله‌ها به طور هوشمندانه‌ای می‌توانند با حفظ سلامت ساختاری خود، تعداد مشخصی از سیم‌های برق را در خود جای دهند، حتی در شرایطی که دارای پیچ و خم‌های زیاد باشند. از سوی دیگر، لوله‌های پی وی سی به عنوان گزینه‌ای ضد حریق شناخته می‌شوند و در اندازه‌های ۱۳، ۱۶ و ۲۱ کاربرد دارند. باید توجه داشت که هرچه ضخامت دیواره لوله‌ها بیشتر باشد، به طور طبیعی تعداد سیم‌های کمتری درون آن‌ها جا می‌گیرد. بنابراین، برای انتخاب بهترین گزینه، انواع مختلف لوله‌های برق استاندارد با اندازه‌ها و قطرهای گوناگون در دسترس هستند.

نحوه نصب بست چنگالی
مطالعه

سیم های مجاز در لوله های خرطومی

سیم های مجاز در لوله های خرطومی

تعیین تعداد سیم مجاز در لوله برق خرطومی یک مسئله حیاتی در زمینه ایمنی است که نیازمند دقت و توجه ویژه‌ای است. هر نوع سیم‌ برق هنگامی که جریان عبور می‌کند، به تدریج داغ می‌شود و به همین دلیل، محدود کردن تعداد سیم مجاز در این نوع لوله به کنترل افزایش دما و جلوگیری از خطرات احتمالی کمک می‌کند. هدف از این محدودیت، جلوگیری از افزایش بیش از حد حرارت داخل لوله و حفظ ایمنی است. تعداد سیم‌های مجاز بستگی به نوع و اندازه لوله و همچنین اندازه سیم‌ها دارد. اندازه سیم‌ها با استفاده از استاندارد American Wire Gauge یا AWG مشخص می‌شود؛ به طوری که هرچه عدد AWG کوچکتر باشد، قطر سیم بزرگ‌تر خواهد بود.

سیم مجاز در لوله برق پی وی سی

لوله PVC  که به طول ۶ متر طراحی شده، یک لوله پلاستیکی است که در یک سمت آن بوشنی قرار دارد که به آن سمت مادگی اطلاق می‌شود. به دلیل ضخامت دیواره‌های بیشتری که نسبت به لوله‌های فلزی و پلی‌آمید دارد، استفاده از سیم‌های برق در این نوع لوله‌کشی به مقدار کمتری نیاز دارد. همچنین، خاصیت نارسانایی PVC باعث می‌شود که این لوله نتواند به عنوان هادی عمل کند. معمولاً لوله‌های PVC در سه اندازه مختلف تولید می‌شوند: سایز ۲، سایز ۲.۵ و سایز ۳ که هرکدام با وزن‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. به طور کلی، هرچه سایز لوله برق بزرگتر باشد، تعداد سیم‌های مجاز برای استفاده در آن نیز افزایش می‌یابد.

جعبه تقسیم کوچک | انواع و کاربردها
مطالعه

 بررسی استانداردهای سیم‌کشی در لوله‌های برق

در قوانین مربوط به برق‌رسانی در ساختمان‌ها، برای انتقال کابل‌ها از طریق لوله‌ها، باید دقت کنید که نسبت قطر داخلی لوله به قطر دسته سیم‌ها حداقل ۱.۳ باشد. علاوه بر این، هنگام نصب لوله‌ها، باید مطمئن شوید که آنها خالی هستند و پس از اتمام کار لوله‌کشی، تعداد مناسب سیم‌ها را درون آنها قرار دهید. برای جلوگیری از اتصال، گرفتگی لوله برق و بروز مشکلاتی مانند سوختگی، توصیه می‌شود که از لوله‌های فولادی و PVC در نقاط مناسب ساختمان استفاده کنید.

زمانی که به بررسی ابعاد و نوع تعداد سیم مجاز در لوله برق می‌پردازید، باید توجه داشته باشید که در بازارهای جهانی، اندازه سیم‌ها با استفاده از مقیاس سیم‌سنج آمریکایی و نماد اختصاری AWG مشخص می‌شود. هرچه عدد AWG کمتر باشد، به معنای آن است که قطر سیم بزرگ‌تر است. همچنین، برای سیم‌کشی در برخی سیستم‌ها مانند دیتا یا کابل تلویزیون، پیشنهاد می‌شود که فاصله لبه به لبه یا بلوک استاتیک تجهیزات و لوازم حفاظتی در حدود ۳۰۰ میلی‌متر حفظ شود.

 اصول سیم‌کشی با استفاده از لوله‌های برق در ساخت‌وساز ساختمان ها

  • برای رعایت استانداردها، نسبت قطر داخلی لوله به قطر کابل یا هسته کابل باید حداقل ۱.۳ باشد.
  • هنگام نصب لوله‌های برق در ساختمان، ضروری است که لوله‌ها خالی باشند و پس از اتمام مراحل لوله‌کشی، سیم‌ها یا کابل‌ها به داخل آن‌ها هدایت شوند.
  • لوله‌هایی که از زیر زمین عبور می‌کنند، باید لوله برق فولادی باشند و یا با پلاستیک سخت ساخته شوند.
  • بست‌های لوله روکشی باید دو پیچ داشته باشند و به گونه‌ای نصب شوند که لوله با دیوار یا سقف در تماس نباشد و حداقل فاصله بین آنها ۶ میلی‌متر باشد.
  • در نهایت، در هر بخش لوله بین جعبه اتصال یا دستگاه‌های مشابه، نباید بیش از چهار زانویی ۹۰ درجه (مجموع ۳۶۰ درجه) مورد استفاده قرار گیرد.
بست آویز سقفی و نقش آن در پشتیبانی لوله برق
مطالعه

سیم مجاز در لوله برق پی وی سی

۴ نکته طلایی در مورد تعداد سیم‌ مجاز در لوله‌ برق

  • یکی از اشتباهات رایج در نصب سیستم‌های برقی، بررسی تعداد سیم مجاز در لوله برق است. این کار نه‌تنها خطرات جدی را به همراه دارد، بلکه با قوانین ملی برق نیز مغایرت دارد.
  • برای تعیین تعداد سیم مجاز در لوله برق که می توان عبور داد، ابتدا باید تمامی عناصر را محاسبه کنید؛ شامل تمامی سیم‌های عایق‌شده، گیره‌های کابل، سیم‌های غیرمتصل و هر گونه تکیه‌گاه برای چراغ‌ها یا سایر تجهیزات. همچنین، قطر و ضخامت لوله نیز باید در نظر گرفته شود.
  • فاصله بین هر دو تعداد سیم مجاز در لوله برق نباید از ۶۰۰ میلی‌متر بیشتر باشد.
  • علاوه بر این، هنگام سیم‌کشی برای خدمات الکتریکی دیگر مانند کابل‌های دیتا، تلفن و تلویزیون، باید فاصله ۳۰۰ میلی‌متری از روی صفحه یا بلوک ثابت تجهیزات حفاظتی را رعایت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کرده ایم اطلاعات کاملی در مورد تعداد سیم مجاز در لوله برق به شما بدهیم. نصب لوله‌کشی برق در ساختمان یکی از مراحل کلیدی در فرآیند برق‌کشی به شمار می‌آید. قبل از شروع این مرحله، ضروری است که به دقت قطر سیم‌ها و اتصالات لوله برق مورد نیاز خود را بررسی کنید تا بتوانید سیم‌کشی را به صورت ایمن و اصولی انجام دهید. توجه داشته باشید که سیم‌کشی یک ساختمان نه تنها باید با استانداردهای کلی همخوانی داشته باشد، بلکه به نوع و اندازه لوله‌ها و سیم‌ها نیز به شدت وابسته است. همچنین، حتماً به این نکته توجه کنید که استفاده بیش از حد از سیم‌ها در لوله برق می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.