گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

انواع بست کابل از نظر جنس و ساختار + مزایای استفاده از آن ها

انواع بست کابل از نظر جنس و ساختار + مزایای استفاده از آن ها

انواع بست کابل از نظر جنس و ساختار + مزایای استفاده از آن ها

بست های کابل قطعاتی هستند که باعث پایدار نگه داشتن کابل‌ها می‌شوند. در بسیاری از شبکه های کابل کشی ممکن است مسیرهای مختلف در ارتفاعات سازه انتخاب شود. در چنین شرایطی باید با استفاده از انواع بست کابل یک سیستم کاملا ایمن و ایده آلی را بوجود آوریم. این قطعات تنوع بالایی دارند و هرکدام بنا به اهداف مختلفی به کار گرفته می‌شوند.

آنچه که اهمیت دارد این است که ما با شناخت کامل این اتصالات یک انتخاب صحیح داشته باشیم تا طبق استانداردهای تعریف شده بتوانیم کابل‌ها را به بهترین شکل مسیریابی و هدایت کنیم. افرادی که به دنبال خرید انواع بست سیم و کابل هستند لازم است یک آشنایی نسبی از این قطعات داشته باشند. در این مقاله می‌خواهیم یکسری جزئیات فنی و ساختاری در مورد این بست‌ها ارائه دهیم. لذا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بست‌های کابل از چه جنسی هستند؟

بست‌های کابل از جمله محصولات مهم در صنعت سیم کشی و برق کشی در ساختمان‌ها هستند که می‌توانند با متریال‌های مختلف ساخته شوند. به طور کلی، انواع بست کابل را می‌توان از نظر جنس به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • بست فولاد ضد زنگ: در میان تمامی مدل‌های این بست‌ها در حال حاضر بهترین نوع بست، بست فولاد ضد زنگ است. چرا که این محصول مقاومت کششی بسیار بالایی داشته و می‌تواند به دلیل تحمل درجه حرارت بالا، برای استفاده در دماهای بالا نیز نصب گردد. این بست‌ها می‌توانند در معرض مواد خورنده و مقاوم، عملکرد خوبی داشته باشند.
  • بست پلی پروپیلن: بست پلی پروپیلن نوع دیگری از انواع بست کابل است که از جنس این پلیمر ساخته شده و در برابر مواد شیمیایی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد. این نوع بست در حال حاضر به دلیل انعطاف پذیری بالا، توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد.
  • بست نایلون: متداول‌ترین ماده‌ای که می‌تواند برای انواع بست کابل مورد استفاده قرار گیرد، نایلون است. نایلون دارای مقاومت حرارتی و سختی بسیار بالایی است و در برابر خوردگی ایمنی بالایی از خود نشان می‌دهد. این بست‌ها در محدوده‌های دمایی گسترده عملکرد خوبی دارند و انعطاف پذیری بالای آن‌ها، استفاده و نصب آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.
مقاله پیشنهادی:   5 مرحله اصلی در تولید سینی کابل گالوانیزه

مزایای انواع بست کابل

با وجود تنوع در مدل‌های بست کابل، استفاده از آن در صنعت برق کشی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. این بست‌ها کارایی بسیار آسانی دارند و با نصب سریع و راحت، می‌توانند برای سیم کشی گزینه بسیار خوبی محسوب شوند. این بست‌ها برای هدایت کابل‌ها، سیم‌ها و همچنین شکل دهی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای افزایش ایمنی در کابل کشی و سیم کشی، از این بست‌ها استفاده می‌شود که به طبع آن ایمنی ساختمان نیز در برابر آتش سوزی و اتصالی برقی افزایش پیدا می‌کند.

در صورت استفاده از انواع بست کابل باکیفیت و با مواد اولیه درجه یک، آن‌ها می‌توانند مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و خورنده از خود نشان دهند و دیرتر فرسوده شوند. برای مدیریت آسان کابل‌ها و همچنین جلوگیری از آسیب به آن‌ها استفاده از این محصولات با جنس مقاوم توصیه می‌شود که می‌توانید بر اساس نیاز خود هر کدام از آن‌ها از جمله بست ریلی کابل برق را از گروه صنعتی رفیع سفارش دهید.

انواع بست کابل چنگالی

بست چنگالی جزو رایج ترین قطعات اتصال دهنده است که هم برای پایدار نگه داشتن لوله های برق و هم کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ طبقه بندی به انواع بست چنگالی ساده و عایق دار تقسیم می‌شوند. بست هایی که ساختار ساده ای دارند عمدتا برای لوله های برق استفاده می‌شوند, حال آنکه مدل های بست چنگالی عایق دار به دلیل داشتن یک لایه پلیمری انعطاف پذیر می‌تواند گزینه خوبی برای کابل های برق باشد.

از لحاظ ساختار به صورت U شکل هستند و در قسمت بالای خود یک اهرام پیچ مانند متحرک دارند. زمانی که این اهرم محکم می‌شود یک اعمال فشار و نیرو روی لوله‌ها و کابل‌ها اعمال خواهد شد که همین باعث عدم لغزش و محکم شدن کابل در جای خود می‌شود. برای استفاده از این بست‌ها به قطعات مکمل دیگری همچون سی چنل احتیاج داریم.

بست های چنگالی به صورت تعدادی در داخل ریل‌ها قرار می‌گیرند و در طول هر ریل می‌توان چندین بست چنگالی قرار داد. قسمت پایه چنگالی شکل این بست‌ها کاملا بر روی ریل‌ها قفل می‌شود. لذا تنها کافی است لوله‌ها و کابل‌ها را به صورت منظم در داخل این بست‌ها قرار دهید و اهرم موردنظر را پیچ کنید. در حال حاضر انواع بست نگهدارنده کابل چنگالی آمار فروش به نسبت بالایی دارد.

مقاله پیشنهادی:   انواع بست ریلی و مزایای استفاده از آن‌ها + نکات مهم برای خرید

بست کابل ریلی

بست کابل ریلی

بست کابل ریلی برای تکمیل اتصال کابل‌ها در داخل ریل سی چنل قرار می‌گیرد. جنس و متریال ساختاری این بست‌ها از پلیمرها و پلاستیک های ساختار یافته با تراکم بالا می‌باشد. به همین دلیل در اثر اعمال فشار دچار شکستگی و ترک نمی شوند. برای اینکه بتوانید یک کابل با قطر مشخص پشتیبانی و حمایت کنید لازم است دو بست ریلی را در دو طرف کابل محکم کنید.

در واقع هر کابل به یک جفت بست ریلی نیاز دارد. این نوع سیستم اتصال هم امنیت شبکه را افزایش می‌دهد و هم اینکه شما به راحتی می‌توانید در صورت نیاز به تغییر، به سرعت بست‌ها را باز کنید و در یک نقطه دیگر قرار دهید. در مجموع بست های ریلی در اغلب پروژه های ساختمانی و عمرانی استفاده می‌شوند. به جهت سایزبندی های مختلف خود از طیف گسترده ای از کابل‌ها حمایت خواهند کرد.

بست کابل دیواری عایق دار

بست کابل دیواری عایق دار

این نوع از بست کابل قابلیت اتصال به سقف و دیوار دارد. از آن به عنوان بست فلکسیبل یا انواع بست کابل لوله فلکسی نیز استفاده می‌شود. ساختار منعطفی که این بست‌ها دارند کاربری آنها را سهل و آسان می‌کند. برای آنکه در زمان اتصال لوله فلکسی و همچنین کابل‌ها آسیبی به بدنه وارد نشود از یک عایق پلیمری در بست استفاده شده است. این عایق‌ها ساختار به نسبت نرمی دارند و به خوبی از لوله های فلکسیبل و کابل‌ها حفاظت خواهند کرد.

از لحاظ سایزبندی در نمونه های ۱۰ میلیمتری تا ۳۵ میلیمتری متغیر هستند. از این بست‌ها برای راه اندازی سیستم های مانیتورینگ، دوربین های مدار بسته و بسیاری از شبکه های برق رسان استفاده می‌شود. نکته مهمی که در زمان خرید باید به آن توجه کنیم تطابق سایز میان کابل‌ها و لوله‌ها و انواع بست کابل دیواری عایق دار است.

بست کابل رول پلاک دار

بست کابل رول پلاک دار

بست کابل رول پلاک دار در گروه انواع بست های کابل دیواری جایگاه ویژه ای دارد. به جهت نوع طراحی خاصی که این محصول از آن برخوردار است شرایطی فراهم می‌شود تا بدون نیاز به قطعات مکمل دیگر مانند سی چنل‌ها مستقیما به دیوار متصل شوند. ساختار آنها به این صورت است که از یک رول پلاک و قسمت نگهدارنده تشکیل شده است.

مقاله پیشنهادی:   خمکاری لوله فولادی چگونه انجام می شود؟ + 6 روش رایج برای آن

هر دوی این بخش‌ها به صورت یک تکه هستند و لازم است سطوح دیواری برای نصب این بست دریل کاری و سپس متصل شوند. جنس و متریال آنها از پلاستیک و پلیمر است. بنابراین مقاومت مطلوبی که انتظار دارید در مورد این بست‌ها وجود دارد. معمولا مسیرهای دیواری نقاط نصب مناسب برای این قطعات اتصال دهنده هستند. لذا با سرعت بالا می‌توان چندین بست را در یک خط مسیر کاملا تراز نصب کرد و از این طریق به پشتیبانی کابل‌ها پرداخت. نمره بندی این بست‌ها نیز از سایز ۹ تا ۲۲ است.

بست کابل کشویی

بست کابل کشویی

بست کابل کشویی تشکیل شده از دو بخش جداگانه می‌باشد. قسمت اول مستقیما به سطح دیوار اتصال می‌یابند و پس از قرارگیری کابل شما می‌توانید قطعه دوم را به حالت کشویی بر روی بست سوار کنید. این بست‌ها نیز ساخته شده از مواد پلیمری و پلاستیکی هستند و مقاومت خوبی دارند.

به دلیل عملکرد رگلاژی که این بست‌ها از آن برخوردار هستند قابلیت پشتیبانی از سایزبندی های مختلف کابل را دارند. شما حتی می‌توانید چندین سیم و کابل ریز را به صورت یکجا در داخل این بست‌ها مهار کنید. پس از نصب درپوش آن به دلیل اتصال پیچ کاملا محکم خواهد شد.

خرید انواع بست کابل دیواری و سقفی از گروه صنعتی رفیع

تمامی قطعات و تجهیزات پشتیبانی کابل برق در گروه صنعتی رفیع طراحی و تولید می‌شوند در بالاترین سطح کیفیت و کاملا استاندارد هستند. در کنار اینها قیمت مقرون به صرفه برای آنها تعیین شده است که بسیاری از پیمانکاران و مدیران مجموعه های صنعتی می‌توانند با یک هزینه متعارف پروژه کابل کشی خود را تکمیل و به اتمام برسانند.

کارشناسان ما در زمان فروش اطلاعات تکمیلی گسترده ارائه خواهند داد تا با شناخت کامل بتوانید به خرید محصولات مورد نظر بپردازید. لذا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات