گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

انواع لوله فلزی نازک در صنعت: کاربرد، مزایا و معایب آن چیست؟

انواع لوله فلزی نازک در صنعت: کاربرد، مزایا و معایب آن چیست؟

انواع لوله فلزی نازک در صنعت: کاربرد، مزایا و معایب آن چیست؟

لوله های فلزی از لحاظ دسته بندی، مدل‌ها و نمونه های مختلفی دارند که هر کدام برای حوزه های کاری گوناگون استفاده می‌شوند. لوله فلزی نازک یکی از محصولاتی است که به وفور در پروژه های صنعتی در شبکه های لوله کشی مختلف نصب می‌شوند.

این لوله‌ها به جهت مشخصات ساختاری خاصی که دارند نمی توان از آن برای همه سیستم های لوله کشی استفاده کرد. در حال حاضر لوله‌ها یا برای انتقال سیالات و یا اینکه برای پشتیبانی از انواع سیم و کابل برق و سازه های گلخانه ای انتخاب می‌شوند.

طبیعتا این لوله‌ها از لحاظ مشخصات فنی یکسان نیستند و مراحل تولید متفاوتی دارند. در این مقاله ضمن معرفی لوله فلزی نازک سعی می‌کنیم جزئیات کاملی در مورد این محصولات ارائه دهیم و اینکه چه کاربردی دارند و برای چه شبکه هایی استفاده می‌شوند.

مزایا لوله فلزی نازک در صنعت

لوله فلزی نازک در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارد. چرا که لوله گالوانیزه سبک با وزن ایده آل و قیمت مناسب خود می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای لوله‌های گران قیمت و هزینه بر باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از لوله‌های فلزی نازک در صنایع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی: یکی از ویژگی‌های لوله نازک فلزی، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی است. این لوله‌ها با وجود نازک بودن، این ویژگی را از آن خود کرده‌اند.
  • وزن سبک: کاهش ضخامت در این لوله‌ها باعث کاهش وزن آن‌ها شده که می‌تواند یک مزیت مهم برای لوله‌های فلزی نازک موجود در بازار محسوب شود.
  • قیمت مقرون به صرفه: لوله‌های فلزی نازک دارای قیمت مقرون به صرفه‌ای‌اند و می‌توانند جایگزین لوله‌های گران قیمت موجود در بازار شوند.
  • تحمل دمای بالا: با وجود ضخامت پایین این لوله‌ها، آن‌ها می‌توانند دماهای بالا را تحمل کنند که این مهم‌ترین مشخصه برای این محصولات در صنایع مختلف است.
  • مقاومت بالای مکانیکی: لوله فلزی نازک اگر با فلز مقاوم و باکیفیت ساخته شده باشد، مقاومت مکانیکی بسیار بالایی دارد و در برابر ضربه و خرد شدگی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • تولید شده بدون درز: لوله نازک فلزی بدون درز می‌تواند عملکرد مناسبی را از خود در هنگام عبور مواد شیمیایی حساس و مواد گران قیمت از خود نشان دهد و دیرتر دچار خرابی گردد.
سیم کشی ساختمان؛ قطعات و تجهیزات مورد نیاز و نحوه اجرا
مطالعه

معایب لوله نازک فلزی

با وجود مزایای متنوع لوله فلزی نازک، این لوله دارای معایبی نیز هست که توجه به آن‌ها به عنوان یک خریدار این محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. این لوله‌ها در محیط‌هایی که در معرض خوردگی زیاد قرار دارند، نباید استفاده شوند؛ چون احتمال خوردگی بخش داخلی و خارجی آن‌ها وجود دارد. همچنین این لوله‌ها دارای عمر مفید محدود ۱۰ الی ۱۲ ساله هستند و پس از گذشت عمر مفید آن‌ها، احتمال اینکه دچار ترکیدگی، پوسیدگی و سوراخ شدگی شوند وجود دارد.

رسوب پذیری بالا از جمله مشخصه‌های این لوله‌های فلزی است. املاح آب که از لوله‌های فلزی عبور می‌کنند، می‌توانند عمر مفید این لوله‌ها را افزایش دهند. همچنین این لوله‌ها نصب نسبتا سختی دارند و باید به دلیل صاف نبودن بخش داخلی آن‌ها، از بست‌ها و اتصالات مختلفی برای نصب آن‌ها استفاده نمود.

تفاوت لوله فولادی نازک و ضخیم چیست؟

لوله فلزی نازک و ضخیم همانطور که از نام کاملا مشخص است از لحاظ ضخامت و ابعاد جداره بدنه لوله با یکدیگر فرق دارند. معمولا لوله هایی که ضخامت بیشتری دارند از روشهای گداختگی یا بدون درز طراحی و ساخته می‌شوند. به این صورت که شمش های فولادی طی یکسری فرایندهای ماشین کاری و اعمال حرارت تبدیل به لوله های با ساختار استاندارد می‌شوند. این لوله‌ها به عنوان لوله مانیسمان نیز شهرت دارند.

اما طبقه دیگر از لوله فلزی مدل هایی هستند که به روش درزدار تولید می‌شوند. این مدل‌ها ساختار به نسبت ضعیف تری دارند و برای فضای کم تنش استفاده می‌شوند. لوله های بدون درز مختص انتقال سیالات آب و گاز می‌باشند. حال آنکه لوله های درزدار بیشتر برای شبکه های کابل کشی و حفاظت از کابل های برق طراحی شده اند. در واقع این تنها تفاوتی است که می‌توان برای انواع لوله فلزی نازک و ضخیم ذکر کرد.

خمکاری لوله فولادی چگونه انجام می شود؟ + 6 روش رایج برای آن
مطالعه

تفاوت لوله فولادی نازک و ضخیم چیست؟

لوله فلزی نازک گالوانیزه

یکی از امتیازات ارزشمندی که لوله فلزی نازک دارد این است که دارای یک پوشش گالوانیزه می‌باشد. این پوشش از جنس زینک و مواد مذاب این نوع فلز است. لوله‌ها بعد از طراحی و ساخت کامل درون یک محفظه مملو از زینک مذاب قرار می‌گیرند تا کاملا پوشش دهی شوند. دمای ماده تا حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. بعد از پوشش دهی، لوله‌ها را خارج می‌کنند تا در مجاورت هوا خشک شوند. لوله گالوانیزه گرم مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد. دچار زنگ زدگی و تغییر رنگ نمی شود و تا چندین سال عمر مفید دارند.

لوله فلزی نازک مشکی

برای تولید این نوع از لوله های فلزی به جای استفاده از پوشش زینک مذاب با مواد و ترکیبات رنگی مقاوم سازی شدند. یکسری رنگ های اپوکسی روی این لوله‌ها اعمال می‌شود که روند اجرا همراه با تجهیزات اسپری است. پوشش های رنگی با ضخامت بسیار اندک روی لوله‌ها قرار می‌گیرد. لوله فولادی مشکی نسبت به لوله های گالوانیزه از مقاومت شیمیایی اندکی برخوردار می‌باشند. در نتیجه فضای استفاده آنها با یکدیگر تفاوت دارد.

لوله فلزی نازک مشکی

لوله فلزی نازک برق

از کاربردهای مهمی که می‌توان برای لوله فلزی نازک ذکر کرد همان پشتیبانی و حمایت از کابل های برق است. در بسیاری از پروژه های کابل کشی که باید در ناحیه دیوار یا سقف نصب شوند این لوله‌ها بهترین کارایی را دارند. به جهت ضخامت اندک خود به راحتی در ارتفاعات سازه قابل نصب هستند و برای پایدار نگه داشتن آن از انواع اتصالات سازه ای مانند بست اسپیت، بست چنگالی ، سی چنل‌ها و همچنین سایزبندی های مختلف راد گالوانیزه استفاده می‌شود. لذا شما با لوله فولادی برق می‌توانید پیشرفته ترین شبکه های لوله کشی برق را در سازه های صنعتی پیاده سازی کنید.

میزان ضخامت لوله فولادی برق نازک

در زمان خرید لوله فلزی نازک همواره این سوال مطرح می‌شود که ابعاد ساختاری لوله‌ها و میزان ضخامت یا سایز جداره لوله دقیقا چقدر است؟ طبق استانداردهای تعریف شده میزان ضخامتی که برای لوله فلزی برق در نظر گرفته می‌شود در اندازه های ۰/۸ , ۰/۹ , ۱ , ۱/۲۵ , ۱/۵ , ۲ میلی متر است. البته برخی از شرکت های تولید کننده ضخامت های ۱/۲ , ۱/۴ میلی متر نیز طراحی و تولید می‌کنند.

انواع سینی کابل استیل و استفاده های آن
مطالعه

هر چقدر ابعاد و سایز داخلی لوله یعنی قطر داخلی افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت لازم است که ضخامت لوله نیز بیشتر شود. در نتیجه لوله هایی که برای پشتیبانی از کابل های قطورتر استفاده می‌شوند هم قطر داخلی بیشتری دارند و هم اینکه از ضخامت مضاعفی نیز برخوردار هستند.

چرا باید لوله‌ها با ضخامت اندک طراحی و تولید شوند؟

قبل از آنکه مراحل طراحی و تولید این نوع لوله آغاز شود ابتدا نوع کاربری آن مشخص خواهد شد. اگر لوله مورد نظر برای پشتیبانی از کابل های برق ساخته شود نیازی به افزایش ضخامت آن نیست. چرا که در صورت بیشتر شدن ضخامت وزن لوله نیز افزایش می‌یابد. بنابراین حمل و اتصال آن در ارتفاعات سازه بسیار مشکل خواهد بود. از طرفی ایمنی و پایداری لوله‌ها نیز در خطر قرار می‌گیرد.

مهندسان ساخت سعی می‌کنند یک ضخامت اندک و کنترل شده برای لوله‌ها در نظر بگیرند تا بتوانیم به راحت ترین شکل ممکن شبکه ای ایمن و ایده آلی برای حفاظت از کابل های برق بوجود آوریم. این تنها دلیلی است که می‌توان برای نازک سازی لوله‌ها ذکر کرد.

قیمت لوله فلزی نازک

قیمت لوله فلزی نازک

ابعاد ساختاری و ضخامت اندکی که این لوله های فلزی دارند، کاملا طبیعی است که نسبت به لوله های ضخیم تر از قیمت اندکی برخوردار باشند. دقیقا اتصالات لوله‌ها نیز از چنین ویژگی ارزشمندی برخوردار هستند. لوله‌ها به شکل بندیل و در بسته های تعداد بالا آماده سازی می‌شوند. بر اساس نوع پروژه و حجم کاری خود می‌توانید تعداد بسته های این لوله‌ها را با قیمت مقرون به صرفه از شرکت های تولید کننده خریداری کنید.

خرید لوله فلزی نازک از گروه صنعتی رفیع

گروه صنعتی رفیع یکی از بزرگترین مراکز تولید تجهیزات و قطعات پشتیبانی کابل است. از جمله محصولات این مجموعه سینی کابل، لوله فولادی برق، نردبان کابل، جعبه تقسیم، قوطی کلید و بسیاری از لوازمی که برای احداث پروژه کابل کشی استفاده می‌شوند.

همه محصولات طبق استانداردهای بین المللی طراحی می‌شوند. بنابراین از امنیت و کیفیت بالایی برخوردار هستند. شما می‌توانید جهت خرید سایزبندی های کامل لوله فلزی نازک و دیگر قطعات با کارشناسان ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۳۳۱۱۴۱۵۷ - 021

آخرین محصولات


آخرین مقالات


۳۳۱۱۴۱۵۷ – 021

استعلام قیمت و سفارش

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران گروه صنعتی رفیع در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.