گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

لوله مانیسمان؛ نحوه تولید، ویژگی ها و مشخصات فنی

لوله مانیسمان؛ نحوه تولید، ویژگی ها و مشخصات فنی

لوله مانیسمان؛ نحوه تولید، ویژگی ها و مشخصات فنی

یکی از مقاوم‌ترین و سخت‌ترین لوله‌هایی که در صنعت کاربرد بسیار فراوانی دارد لوله مانیسمان است. این لوله‌ها به دلیل استفاده از آلیاژ‌های با کیفیت و با استحکام بالا همواره توانستند در گروه انواع لوله‌ها جایگاه ویژه‌ای را جهت استفاده در پروژه‌های مختلف داشته باشند. قطعاً این سوال برای شما به وجود می‌آید که لوله مانیسمان دقیقاً چیست؟ چه مشخصات ساختاری دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم جزئیات زیادی را در ارتباط با این سوالات ذکر کنیم. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان جزو لوله‌های بدون درز تلقی می‌شود. یعنی هیچ نوع درزجوشی در فرایند تولید این لوله‌ها استفاده نمی‌شود. برخلاف انواع لوله‌های فولادی که می‌توانند در گروه انواع لوله برق قرار بگیرند عمدتاً از تکنیک درز جوش و از ورقه‌های فولادی برای تولید لوله گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. طبیعتاً به دلیل درز جوش نبودن لوله‌های مانیسمان از لحاظ چگالی و متغیرهای فنی همچون وزن، ضخامت، درجه مقاومت در یک رده بالاتر از لوله‌های فولادی دیگر هستند.

همین ویژگی منجر آن خواهد شد که این لوله‌ها در پروژه‌هایی که شدت تنش‌های زیادی وجود دارد و از طرفی ریسک کاری نیز بالا است این لوله‌ها به کار گرفته شود. اینکه فرایند تولید آنها به چه صورت است در قسمت بعد شرح می‌دهیم.

لوله مانیسمان چیست؟

فرایند تولید لوله مانیسمان بدون درز

برای طراحی و تولید لوله مانیسمان بدون درز از چندین تکنیک مهم استفاده می‌شود که به صورت جداگانه به شرح ذیل می‌باشد.

  1. برش دهی شمش های فولادی

مواد اولیه مهم شمش‌های فولادی هستند که ابتدا با استفاده از دستگاه و تجهیزات مخصوص برشکاری و آماده سازی می‌شوند تا بتوان آنها را طی پروسه ساخت و در مسیر خط تولید مورد استفاده قرار داد. این شمش‌ها از کربن به نسبت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل است که آلیاژ فولاد در حال حاضر به عنوان یکی از مقاوم‌ترین فلزات در کنار استیل در صنایع گوناگون کاربرد دارند.

  1. گرمادهی و حرارت و گرد کردن

این شمش‌های فولادی برای تولید لوله مانیسمان استیل نیاز به حرارت و گداخته شدن دارند. بنابراین زمانی که یک حرارت مشخصی به آنها اعمال می‌شود ساختار آنها قدری نرم شده و می‌توان ماشین کاری آنها را با استفاده از تجهیزات مختلف به راحتی انجام داد. با این کار می‌توان شمش‌های ناهموار را کاملاً گرد و به صورت استوانه‌ای درآورد.

  1. سمبه کاری و تاب گیری

بعد از آنکه مراحل گرمادهی و گرد کردن شمش‌های گداخته به اتمام رسید از طریق یک وسیله‌ای با نام سمبه آنها را به شکل یک استوانه توخالی در می‌آورند. این سمبه‌ها از طریق نیروی هیدرولیکی بخش داخلی شمش را که به شکل استوانه است کاملاً باز می‌کند و تبدیل به یک لوله اولیه می‌شود. البته این لوله‌ها باید کاملاً طی فرایندی مسطح و تاب‌گیری شوند.

  1. کشش لوله و خنک کاری

مرحله کشش لوله‌های گداخته فولادی بسیار اهمیت دارد. این لوله‌ها با یک نیروی دو جهته مناسب کشیده می‌شوند تا هم از لحاظ ازدیاد طول و هم از لحاظ تنظیم ضخامت به آن حالت ایده‌آل در بیایند. با توجه به نوع عملیات کشش شکل دهی لوله به راحتی قابل انجام است. در نهایت نیز لوله‌ها باید کاملاً خنک کاری شوند و آن حرارت خود را از دست دهند تا بتوانند به سختی مناسب برسند.

  1. برش لوله و اسیدشویی

با توجه به آنکه کشش لوله‌ها می‌تواند طول لوله را افزایش دهد حتماً باید در متراژ‌های استاندارد برش دهی شوند. ابعاد طولی برای این لوله‌ها در نظر گرفته می‌شود که مراحل حمل و انتقال آنها تا محل پروژه با استفاده از تجهیزات ماشینی به راحتی انجام شود. مرحله اسید شویی نیز می‌تواند تمامی آلاینده‌های روغنی چسبیده به سطح و همچنین ناخالصی‌های موجود در روی لوله را از بین ببرد.

  1. سمباده کاری و اعمال رنگ

مرحله سمباده کاری و تمیزکاری نهایی نیز باید حتماً انجام شود. به دلیل فرایند ماشینی که روی لوله انجام می‌شود وجود براده‌های چسبیده همچنان محتمل است. پس از این کار به دلیل آنکه آلیاژ فولاد مستعد زنگ زدگی است آنها را با استفاده از رنگ‌های مخصوص که در گروه انواع اپوکسی ها قرار دارند پوشش دهی می‌کند تا این لوله‌ها را بتوان در پروژه‌هایی که در تماس با اتمسفر محیط و رطوبت است به کار گرفت.

فرایند تولید لوله مانیسمان بدون درز

مشخصات لوله مانیسمان از لحاظ ضخامت و طول

از مشخصه‌های اصلی که در مورد لوله مانیسمان ذکر شد مواد و متریال آنها است که از شمش‌های فولادی می‌باشد. اما المان‌های فنی دیگر نظیر ابعاد و سایز است و طول لوله‌ها نیز بسیار اهمیت دارد که در بخش ذیل به آن می‌پردازیم:

  • ابعاد لوله مانیسمان

ابعاد ساختاری این لوله‌ها بسیار متنوع است اما رایج‌ترین سایز آنها از ½ اینچ تا ۸ اینچ می‌باشد. البته شما می‌توانید سایزبندی‌های بیشتری را نیز برای پروژه‌های عظیم‌تر برای لوله‌ها انتخاب و خریداری کنید. از طرفی رده‌بندی این لوله‌ها نیز که بیشتر رایج هستند در رده ۲۰، ۴۰، ۸۰ است.

  • طول لوله مانیسمان

ابعاد طولی لوله‌ها نیز جزو متغیرهای اصلی محسوب می‌شود. این لوله‌ها عمدتاً در متراژ‌های ۶ متری تا نهایت ۱۲ متری عرضه می‌شود. به دلیل قابلیت جوشکاری این لوله‌ها می‌توان با استفاده از اتصالات مختلف برای مسیرهای طولانی آنها را نصب کرد. محدودیت این متراژ نیز به جهت قابلیت حمل آنها تا موقعیتی که قرار است خط لوله راه اندازی شود می‌باشد.

  • ضخامت لوله مانیسمان

ضخامت لوله مانیسمان بین رده‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. اما این ضخامت می‌تواند در محدوده ۲ میلیمتر تا نهایت ۱۲ میلی‌متر نیز باشد. البته ضخامت‌های بیشتر از آن نیز با توجه به سایزی که لوله ها دارند افزایش یا کاهش پیدا می کند. در مجموع لوله‌های سنگین‌تر از مقاومت بدنه بیشتری نیز برخوردار هستند.

گروه صنعتی رفیع عرضه کننده انواع تجهیزات پشتیبانی کابل

یکی از محصولات بسیار پرفروش و پرکاربرد گروه صنعتی رفیع انواع لوله برق است که این لوله‌ها در متریال‌های گوناگون همچون لوله فولادی برق، لوله پی‌وی‌سی برق، لوله‌های خرطومی همراه با اتصالات آنها عرضه می‌شود. در بخش محصولات شما می‌توانید تنوع بالایی که هر کدام در پروژه‌های متعددی از کابل کشی استفاده می‌شوند را ببینید. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و آگاهی از قیمت لوله فولادی برق و سایر تجهیزات با ما در تماس باشید. کارشناسان ما سعی میکنند یک مشاور جامع را برای خرید موفق در اختیار شما قرار دهند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات