گروه صنعتی رفیع | تولید و عرضه کننده تجهیزات پشتیبانی کابل برق

جعبه تقسیم برق ساختمان(مدل های روکار)؛ انواع سایزبندی

جعبه تقسیم برق ساختمان(مدل های روکار)؛ انواع سایزبندی

جعبه تقسیم برق ساختمان(مدل های روکار)؛ انواع سایزبندی

جعبه تقسیم‌ها یکی از قطعات کاربردی در صنعت برق کشی ساختمان هستند. با استفاده از این باکس‌ها می‌توان انشعابات برق گسترده‌ای را در مسیرهای مختلف ایجاد کرد. مهمترین ویژگی که جعبه تقسیم برق ساختمان دارد افزایش امنیت و کاهش ضریب ریسک در فرایند انشعاب گیری است. اصولاً جعبه تقسیم ساختمان به نمونه های مختلفی از قبیل روکار و توکار طبقه بندی می‌شود.

علاوه بر این جنس های مختلفی از این محصول طراحی و ساخته شده است که پرکاربردترین آن شامل جعبه تقسیم گالوانیزه، جعبه تقسیم آلومینیومی و نمونه های پلاستیکی است. هر کدام از اینها بر اساس شرایط محیط و شدت تنش های موجود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله منحصراً قصد داریم در ارتباط با انواع جعبه تقسیم برق ساختمان، مدل های روکار صحبت کنیم. این باکس‌ها بعد از اتمام پروژه ساختمان سازی آمار استفاده بالایی دارند و اغلب تکنسین های اجرایی به دنبال خرید این قطعات هستند.

نوع جنس جعبه تقسیم برق ساختمان

جعبه تقسیم برق ساختمان معمولاً از پلیمرهای ساختاریافته ABS طراحی و ساخته می‌شوند. البته می‌توانند در جنس های مختلف نظیر فلزی و پی وی سی نیز باشند. با توجه به آنکه جعبه های تقسیم در سازه های تجاری متحمل تنش های محیطی نیستند در نتیجه استفاده از متریال پلاستیکی در ساخت آنها کاملا معقول می‌باشد.

این نوع پلیمر مزیت های بسیار زیادی دارد که مهمترین آن کاهش وزن باکس و شرایط نصب و اتصال سهل و آسان در سازه است. امتیازات ویژه دیگری نیز دارند که می‌توان به قیمت پایین، ضربه پذیری مناسب، ثبات ابعاد، نارسانایی و عایق بودن در برابر جریان برق و همچنین رنگ پذیری بالا اشاره کرد.

باکس های برق که از این نوع پلیمر ساخته می‌شوند دارای مقاومت مکانیکی، شیمیایی و حرارتی هستند. لذا نوسانات دمایی محیط باعث تخریب ساختاری جعبه تقسیم برق داخل ساختمان نمی شود.

مقاله پیشنهادی:   خرید و قیمت بست دو پایه فلزی

باکس های برق از جنس پلیمر دارای یک درپوش جداگانه هستند که همراه با پیچ فلزی به بدنه اصلی متصل می‌شوند. در نتیجه ترمینال‌ها و اتصالات داخلی باکس در بالاترین سطح امنیت خواهند بود.

نوع جنس جعبه تقسیم برق ساختمان

امکان نصب گلند در جعبه تقسیم ساختمان

برخی از مدل های جعبه تقسیم برق ساختمان به منظور افزایش امنیت سیم کشی قابلیت پذیرش گلند یا قطعات اتصال دهنده سیم و کابل برق را دارند. معمولا نمی‌توان سیم‌ها و کابل‌ها را به صورت آزادانه و بدون پشتیبانی در داخل باکس برق قرار داد. همانطور که می‌دانید برای مسیریابی سیم‌ها و کابل های برق از لوله برق استفاده می‌شود. این لوله‌ها می‌توانند از جنس پلیمری یا فلزی استیل باشند.

در مجموع هر دو آنها حفاظت فیزیکی ایده آلی را برای سیم‌ها و کابل‌ها فراهم می‌کنند. از طرفی در محل اتصال لوله به جعبه تقسیم برق ساختمان لازم است از یک قطعه اتصال دهنده جداگانه استفاده کنیم. گلند‌ها ساختار ساده و در عین حال فوق العاده کاربردی دارند و به صورت پیچ به بدنه باکس نصب می‌شوند.

بنابراین سیم‌ها و کابل‌ها در اثر اعمال نیروی کشش یا مواردی از این قبیل از محل اتصال خود جدا نمی شوند. در مورد انواع جعبه تقسیم های فلزی نیز این قطعات به کار گرفته می‌شوند. برای باکس های پلاستیکی از گلند های پلیمری و برای باکس های فلزی از گلندهای استیل، برنجی و استنلس استیل استفاده می‌شود.

گلندها سایز بندی های مختلفی دارند و بر اساس ابعاد لوله و کابل تعیین می‌شوند. ابعاد گلندهای مورد استفاده در جعبه تقسیم پلاستیکی در سایزهای pg13.5، pg16، pg21، pg29 است.

مقاله پیشنهادی:   تولید لوله برق؛ تنوع بالا، استاندارد و قیمت مناسب

انواع سایز جعبه تقسیم برق داخل ساختمان روکار

انواع سایز جعبه تقسیم برق داخل ساختمان روکار

سایز بندی های بسیار متنوعی برای جعبه تقسیم برق ساختمان روکار وجود دارد. اینکه چه تعداد ترمینال در داخل آن قرار می‌گیرد و می‌خواهید شمار انشعابات را در چه محدوده ای داشته باشید. همه اینها عواملی هستند که تعیین می‌کند در پروژه سیم کشی از چه ابعادی از باکس تقسیم برق استفاده کنید.

سه متغیر اساسی برای معرفی سایز جعبه تقسیم برق خانگی تعیین می‌شود که شامل طول، عرض، ارتفاع یا عمق محصول است. همه اینها طبق استانداردهای تعریف شده هستند. لذا اگر انتخاب سایز صحیح رعایت شود یک پروژه سیم کشی بسیار موفقی خواهید شد.

در بخش ذیل انواع سایز جعبه تقسیم برق ساختمان روکار آورده شده است. البته برخی از برندها تغییراتی را در سایز و ابعاد محصول خود دارند. اما ابعاد ذیل جزو پرکاربردترین‌ها محسوب می‌شوند.

  • ۶۵*۹۰*۱۰۰
  • ۷۰*۱۲۰*۱۲۰
  • ۱۰۰*۱۲۰*۱۲۰
  • ۷۵*۱۲۰*۱۶۰
  • ۱۲۵*۱۲۰*۱۶۰
  • ۷۵*۱۶۰*۱۶۰
  • ۱۲۵*۱۶۰*۱۶۰
  • ۸۰*۱۳۰*۲۴۰
  • ۱۲۵*۱۳۰*۲۴۰
  • ۹۰*۲۲۰*۲۲۰
  • ۱۴۵*۲۲۰*۲۲۰
  • ۹۰*۲۲۰*۳۰۰
  • ۱۴۰*۲۲۰*۳۰۰

همانطور که می‌بینید طیف گسترده ای از ابعاد برای جعبه تقسیم برق ساختمان روکار وجود دارد. این ارقام از چپ به راست معرف طول، عرض و ارتفاع باکس است. البته بسیاری از شرکت های تولیدی سعی می‌کنند موارد سفارشی سازی را نیز برای مشتریان بر اساس نیاز آنها انجام دهند. (این ابعاد همگی بر حسب میلیمتر می‌باشند)

استفاده از درپوش کاملا آب بندی برای باکس برق

استفاده از درپوش کاملا آب بندی برای باکس برق

اتصالات و ترمینال های داخلی جعبه تقسیم برق ساختمان فوق العاده آسیب پذیر هستند. هرگونه عامل خارجی که در تماس با اتصالات قرار بگیرد می‌تواند باعث آسیب دیدگی و قطع شدن کلی شبکه شود. به همین دلیل شرکت های تولید کننده از یک درپوش بسیار مقاوم استفاده می‌کنند که کاملاً بر روی بدنه اصلی می‌نشیند و همراه با چهار پیچ محکم قفل می‌شود.

مقاله پیشنهادی:   بست فلکسی ؛ خرید در متنوع ترین سایز، بهترین قیمت 

برخی از مدل های جعبه تقسیم برق دارای نوار پلیمری آب بندی هستند که از نفوذ گرد و غبار و سیالات به داخل باکس جلوگیری می‌کنند. محل ورود کابل و سیم های برق نیز به داخل باکس از طریق گلندها محافظت می‌شود. این قطعات اتصال دهنده خود نیز در برابر گرد و غبار و آلاینده های ریز نفوذ پذیر بسیار مقاوم هستند.

گلند‌ها و درپوش‌ها باعث آب بندی کامل باکس می‌شوند. در نتیجه فضای داخلی جعبه تقسیم به شکل ایزوله باقی می‌ماند.

قیمت جعبه تقسیم برق ساختمان

جعبه تقسیم برق ساختمان دارای قیمت مقرون به صرفه ای در بازار می‌باشد. به جهت سایزبندی های متعددی که از این محصول وجود دارد دارای تفاوت قیمت هستند. بسیاری از شرکت های تولید کننده داخلی شمار بالایی از این محصولات را طراحی و تولید کردند که به منظور حفظ رضایت مشتری قیمت های مناسبی را برای آن در نظر گرفتند.

معیارهای متعددی مانند جنس و متریال ساخت، سایز و برند باکس برق مستقیما روی قیمت تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با خرید عمده جعبه تقسیم‌ها، در پروژه های عظیم ساختمان سازی هزینه های خرید را کاهش دهید.

خرید انواع جعبه تقسیم برق ساختمان از گروه صنعتی رفیع

مدل های متنوعی از جعبه تقسیم‌ها در گروه صنعتی رفیع تولید می‌شود. از جمله پرفروش ترین آنها می‌توان به جعبه تقسیم گالوانیزه، نمونه های آلومینیومی و در کنار آن باکس های پلیمری اشاره کرد. عرضه این محصولات در سایزبندی های کامل در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

کارشناسان ما در این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان هستند. لذا جهت دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین محصولات


آخرین مقالات